چکیده:
زمینه و هدف: کم توانی یادگیری خاص اختلالی است که با توانایی دانش آموز در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، نوشتن، هیجی کردن، یا انجام محسابات ریاضی تداخل ایجاد می کند. دانش آموزان با کمتوانی یادگیری خاص ممکن است در خواندن، نوشتن، یا ریاضی مشکل داشته باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تقویت حواس پنجگانه بر توانمندی شناختی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه گواه و آزمایش و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزانی بود که در سال تحصیلی 99-1398 به مرکز مشکلات یادگیری شهرستان فردوس مراجعه کردند. از این جامعه تعداد 30 دانشآموز بهصورت نمونهگیری هدفمند، انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس آزمون هوش وکسلر کودکان (2003) اجرا و از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) و سیاهه درجه بندی رفتاری کنشهای اجرایی (جیویا وهمکاران، 2000) به عنوان ابزارهای جمعآوری داده ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 70 دقیقه ای تحت آموزش تقویت حواس پنجگانه قرار گرفت و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مجددا به ابزار پژوهش پاسخ دادند (پس آزمون) و در پایان دوره پیگیری پس از دو ماه انجام شد. داده ها به روش تحلیل کوواریانس یک راهه در محیط نرم افزار spss نسخه 23 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که اثر گروه بر ترکیب متغیرهای توانمندی شناختی (0/847=اندازه اثر، 0/001> p، 149/942=F) و مهارتهای اجتماعی (0/824=اندازه اثر، 0/001> p، 126/809=F) در دانش آموزان با اختلال یادگیری معنادار است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، آموزش تقویت حواس پنجگانه می تواند بهعنوان یک مداخله موثر بر توانمندی شناختی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی مورد استفاده قرار گیرد.
Background and Purpose: A specific learning disability is a disorder that interferes with a student’s ability to listen, think, speak, write, spell, or do mathematical calculations. Students with a specific learning disability may struggle with reading, writing, or math. This study aimed to investigate the effectiveness of the five senses enhancement training (5-SET) on cognitive ability and social skills of students with mathematical learning disabilities (MLD). Method: The present study was a quasi-experimental study with pretest-posttest-follow-up design with control group. The statistical population included all students referred to the Learning Problems Center of Ferdows City in the 2019-20 academic year. A sample of 30 students was selected by purposive sampling and randomly assigned in the control and experimental groups. Then, the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV) (2003) was performed, and the Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (1983) and Behavior Rating Inventory of Executive Function (Givia et al., 2000) were used as data collection instruments in two phases of pretest and posttest. The experimental group received the 5-SET for ten 70-minutes-sessions, while the control group underwent no interventions. Then, both groups were assessed as the posttest. Finally, the follow-up phase was performed after two months. Data were analyzed by the one-way analysis of covariance in the SPSS statistics-23 software. Results: The results of the data analysis showed that the effect of the group on the combination of cognitive ability variables (F = 149.942, p <0.001, effect size = 0.847) and social skills (F = 126.809, P <0.001, effect size = 0.824) is significant in students with learning disabilites. Conclusion: According to the results of the present study the 5-SET can be used as an effective intervention on the cognitive ability and social skills of students with MLD