خلاصه ماشینی:
"سه کشور اول خودروساز جهان،آمریکا،ژاپن (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2lو آلمان هستند که نزدیک به نیمی از کل تولید دنیا را به عهده دارند و با توجه به مونتاژ خودرو این کشورها در نقاط دیگر جهان،سهم این سه کشور بیش از این میباشد(ده کشور اول 80 درصد).
چنانچه ذکر شد،صنعت خودرو در جهان در دست تعدادی از خودروسازان بزرگ قرار دارد و (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3lاین شرکتهای فراملیتی با خرید و ادغام دیگر شرکتهای خودروساز در سطح جهان و همچنین،با تاسیس واحدهای مونتاژ و یا قطعهسازی در دیگر کشورها،به موقعیت کنونی رسیدهاند و در این محیط پر از چالش،بسیاری از نامهای مهم و معروف جهانی از ادامهء رقابت باز ایستادهاند.
در جدول شماره پانزده،شرکتهای مهم خودروساز جهانی و شرکتهای تحت صنعت خودرو در جهان در دست تعدادی از خودروسازان بزرگ قرار دارد و این شرکتهای فراملیتی با خرید و ادغام دیگر شرکتهای خودرو ساز در سطح جهان همچنین،با تامین واحدهای مونتاژ یا قطعهسازی در دیگر کشورها،به موقعیت کنونی رسیدهاند.
نکته قابل توجه در این است که این شرکتهای فراملیتی،بیش از آنکه متعلق به یک کشور باشند،هویتی جهانی و فراوطنی دارند و هماکنون در دنیا خودروسازی به چشم نمیخورد که به دور از این مجموعه بتواند به تولید خودروهای قابل رقابت در سطح دنیا اقدام نماید و کشورهای جهان میزبان این خودروسازان جهانی هستند.
پیکان بالاترین حجم تولید را در بین براندهای خودرو در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به خود اختصاص داده است و بعد از آن، مونتاژ خودروهای جنرال موتوز(در آفریقای جنوبی)و پژو(در ایران)قرار دارند(نمودار شماره شانزده)."