چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خود، مدیریت هیجان و تلفیق این دو روش به مادران نوجوانان دختر شهر تهران بر احساس تعلق به مدرسه و بهزیستی جامع بود.
مواد و روش ها: روش این پژوهش طرح نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران نوجوانان دختر شهر تهران در سال 1397 بودند که از بین مدارس شهر تهران تعداد 60 نفر از مادران نوجوانان دختر دارای مشکلات مرتبط با ناسازگاری تحصیلی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بهزیستی جامع (کیز) و احساس تعلق به مدرسه (بری و بتی) استفاده شد. دادههای پژوهش نیز با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که در بهزیستی جامع و احساس تعلق به مدرسه، بین سه مرحله پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری (01/0P) و دو گروه آزمایش و کنترل (05/0P) تفاوت معنادار وجود دارد. در مرحله پیگیری، اثربخشی اجرای بستههای آموزشی مدیریت خود و مدیریت هیجان و تلفیقی برای متغیرهای بهزیستی جامع و احساس تعلق به مدرسه تداوم داشت. بنابراین اجرای بسته آموزشی مدیریت خود، مدیریت هیجان و تلفیقی، به مادران نوجوانان دختر میتواند با افزایش بهزیستی جامع و احساس تعلق به مدرسه، ناسازگاری اخلاقی و تحصیلی فرزندان آنان را کاهش دهد. از این رو لازم است متخصصان و روانشناسان این حوزه بیشتر به ابعاد روانشناختی این آموزشها توجه کنند.
نتیجه گیری: در تبیین این یافتهها میتوان گفت چنانچه هیجان ها به شکل کنترل نشده ابراز شوند، نه تنها کارکرد زیستی و اجتماعی ندارند، بلکه آسیبزننده نیز هستند
Purpose: The aim of this study was to compare the effectiveness of self-management training, emotion management and combining these two methods with mothers of female adolescents in Tehran on the sense of belonging to school and comprehensive well-being.
Materials and Methods: The method of this research was a two-group quasi-experimental design with pretest, posttest with control group. The statistical population of this study was all mothers of female adolescents in Tehran in 2018. From among schools in Tehran, 60 mothers of female adolescents with problems related to academic incompatibility were selected by purposive sampling and randomly divided into four groups (three experimental groups). And a control group) were replaced. Comprehensive welfare questionnaire (Keys) and sense of belonging to school (Barry and Betty) were used to collect data. Research data were analyzed using multivariate analysis of variance with repeated measures.
Findings: The findings of the analysis of research data showed that in comprehensive well-being and a sense of belonging to the school, between the three stages of pre-test, post-test and follow-up (P
Conclusion: In explaining these findings, it can be said that if emotions are expressed in an uncontrolled way, not only do they not have biological and social functions, but they are also harmful.