چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین و تحلیل اسراف در کارهای حلال از منظر قرآن کریم و الزامات تربیتی آن بود.
مواد و روش ها: این پژوهش با روش تحلیل محتوای قیاسی با روش مایرینگ، به تبیین و تحلیل اسراف در کارهای حلال از منظر قرآن کریم و الزامات تربیتی آن میپردازد.
یافته ها: اسراف در کارهای حلالی همانند (اسراف در خوردن و آشامیدن حلال، اسراف در استفاده از زینتها، اسراف در استفاده از منابع طبیعی، اسراف در عبادت، اسراف در انفاق، اسراف در احکام قضایی، عدم اسراف در قتل و کیفیت قصاص قاتل، اسراف در کارهای اقتصادی، اسراف در خرج و مخارج زندگی، اسراف در عهد و پیمان، اسراف در معاشرتهای اجتماعی) مورد بررسی قرار میگیرد که الزامات تربیتی همانند (زیادهروی در تمام امور، عدم تکبر و آثار مخرب آن، علو اسراف، عدم اسراف در اعمال و گفتار، عدم ظلم به دیگران، دوری از فساد، عدم اسراف در بخشش و آثار بخشش بیش از حد، نهی از افراط و تفریط در انفاق است، عدم اسراف در بذل بیتالمال، عدم امساک در خرج کردن، عدم ایمان بخیل به وعدههای الهی، کتمان نعمتهای الهی ناسپاسی است، اعتماد به فضل خداوند دوری از بخل و ...) با توجه به تفاسیر قرآن استخراج شده است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج دین مبین اسلام بهرهبرداری مشروع از نعمتهای الهی و امکانات زندگی را مباح، روا و اسراف و زیادهروی را حرام و ناروا میداند. این به این دلیل است که مسلمان به تناسب امکانات و توانایی و کارآیی خود، در برابر جامعه مسئولیت دارد.
Purpose: The purpose of this study was to explain and analyze extravagance in lawful work from the perspective of the Holy Quran and its educational requirements.
Materials and Methods: This research explains and analyzes extravagance in lawful works from the perspective of the Holy Quran and its educational requirements by using the method of deductive content analysis with the method of Meering.
Findings: Extravagance in lawful deeds such as (extravagance in eating and drinking halal, extravagance in the use of ornaments, extravagance in the use of natural resources, extravagance in worship, extravagance in charity, extravagance in judicial rulings, lack of extravagance in murder and the quality of murderer retaliation , Extravagance in economic affairs, extravagance in living expenses, extravagance in covenants, extravagance in social associations) are examined, such as (excessive in all matters, lack of arrogance and its destructive effects, extravagance, lack of extravagance). In deeds and words, not oppressing others, avoiding corruption, not extravagance in forgiveness and the effects of excessive forgiveness, forbidding excesses and extravagance in almsgiving, not extravagance in spending the treasury, not restraining in spending, not believing in the stingy Divine promises are concealment of divine blessings, ingratitude, trust in God's grace, avoidance of stinginess, etc.) have been extracted according to the interpretations of the Qur'an.
Conclusion: According to the results of the religion of Islam, the legitimate exploitation of divine blessings and the possibilities of life is permissible, permissible and extravagant, and extravagance is forbidden. This is because the Muslim is responsible to society in proportion to his capabilities and ability and efficiency.