چکیده:
ایرانیان از دیرباز رادی و جوانمردی را از اصول اساسی و رایج زندگی خود می دانستند. این اندیشه پس از اسلام با آموزه های اسلام آمیخت و به شکل باورهای فتیان و جوانمردان به حیات خود، ادامه داد. آثار بسیاری درباره عقاید و باورهای جوانمردان به رشته تحریر درآمده است که بسیاری هنوز تصحیح نشده اند. «هفده سلسله» یکی از دستنویس های ارزشمند فتیان عصر صفویه است که توسط حسین علی شیرازی به خط نستعلیق تحریر شده است. موضوع این اثر اصول علمی و عملی فتیان در زندگی اجتماعی، و به ویژه در مشاغل و حرف گوناگون است. این اثر دارای بیست و سه باب و در موضوعات مختلف فتوت نگاشته شده است از جمله: نمد مالی، چگونگی احوال طریقت، سر تراشیدن آدم صفی علیه السلام، کار خبازان، اسباب چهار ضرب، اثبات کرباس و سنگ و ترازو، سلاخان و قصابان، اسباب فوطه لنگ و... از ویژگی های عمده آن می توان به انتساب آداب فتوت به انبیا و امامان، استفاده از آیات و احادیث، به کارگیری اشعار نادر فارسی، و اشتمال بر لغات و واژگان کمیاب مرسوم در میان فتیان نام برد. تنها نسخه خطی این اثر درکتابخانه ملی به شماره ۳۲۱۷۹ نگهداری می شود.
Seventeen dynasties" is one of Fatian's most valuable handwritings during the Safavid era, written by Hussein Ali Shirazi on the Nastaliq line. Its subject is the scientific and practical principles of Fatian in social life, and especially in various professions and languages. This work has twenty-three books and has been written on various topics of the photographer, including: the financial form, the guidance and the Master, the Abjad and the Tariq, the shaving of the Adam Safi (as) , the great sins, the work of bakeries, the four multipliers, the proof of the bears and the stone and the scales, the Fateh Lang and... The main features of this text can be attributed to the attribution of traditions to the prophets and imams, the use of many verses and hadiths, the use of Persian poems, common vocabulary and common vocabulary among Fatian. The only version of this work is kept at the National Library of Iran under No. 32179, in which we will present a full introduction of the typology and bibliography to this edition.
خلاصه ماشینی:
کاشفی نیز در آغاز فتوّت نامه سلطانی تصریح می کند که علم فتوّت شعبه ای اسـت ازعلـم تصوّف چنان که در هنگام توصیف صوفیان بزرگ می گفتند وی در میان صوفیان نیکـوترین طریق فتوّت را داشت و یا وی دارای فتوّتی کامل بود و همچنان که صوفیان بـرای خرقـه و مرقع خود سند دارند، جوانمردان نیز برای فتوّت خویش اسنادی ایجاد کرده اند و تمـام ایـن سلسله سندها، بدون استثنا حاکی از آن بود که فتـوّت و مبـدا علمـی آن از سـیرت و رفتـار حضرت امام علی بن ابی طالب (ع ) گرفته شده است .
در سراسر کتاب اشـعار فارسـی به چشم می خورد، به خصوص به کار بردن شعر در مراسم عبادی فتیان کـه بـه نوبـۀ خـود جالب توجه است : « به ادب آستان ها را چنانکه پیشتر یاد کردیم ببوسـد و سـجده طریقـت بکند و سلام پیر و مراد خود را برساند و این ابیات بخواند: بیت : در فراقت جان من عمری است بر لب آمـده دامــنم از گریــهُ پــر اشــک لبالــب آمــده بر امیـد وصل رویــت روز تــا شـب آمـده عــزم دیــدار تــو دارد جــان بــر لــب آمــده باز گردد یا درآید چیست فرمان شما ( شیرازی،١٣٩٦ : ٣٢) در هفده سلسله گاه داستانها و روایات زیبـایی از پیـامبران دیـده مـی شـود؛ ماننـد: کـار نانوایی که از حضرت ابراهیم به یادگار مانده است .