چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روشهای تدریس همیاری و فراشناخت بر باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه لوداب انجام شد.
روش: پژوهش از نوع تمام آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه لوداب در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که از بین آنان تعداد 60 نفر بهصورت خوشهای مرحلهای انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی در 3 گروه روش تدریس همیاری، روش تدریس فراشناخت و کنترل گمارده شدند (هر گروه 20 نفر). دو گروه آزمایش، آموزشهای مبتنی بر روشهای تدریس همیاری و فراشناخت را توسط یک معلم در 10 جلسه یکساعته به مدت 2 ماه دریافت کردند درحالیکه آزمودنیهای گروه کنترل آموزشهای مرسوم خود را در کلاس درس دنبال کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودگردانی پینتریچ و دیگروت (1990) بود که طی دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که روشهای مداخله (روش تدریس همیاری و فراشناخت) بر متغیرهای باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان موثر بودند (01/0>P). همچنین نتایج مقایسه تاثیر روشهای تدریس همیاری و فراشناخت بر باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان نشان داد، آموزش روشهای تدریس همیاری و فراشناخت در تاثیرگذاری بر این متغیرها تفاوت معناداری نداشته اند.
نتیجهگیری: بنابر نتایج بهدستآمده از مطالعه حاضر، میتوان نتیجه گرفت روشهای تدریس همیاری و فراشناخت میتواند باعث بهبود باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان دانشآموزان شود.
Objective: The aim of this study was to compare the effectiveness of cooperative and metacognition teaching methods on motivational beliefs and self-regulated learning in male high school students in the Lodab region. Method: The research was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study included all male students of the second year of high school in the Lodab region in the academic year 1399-1399, from which 60 people were randomly selected and randomly assigned in 3 groups: teaching method of cooperative teaching, metacognition teaching method, and assigned control. (20 people in each group). The two experimental groups received cooperative training based on cooperative teaching method and metacognition teaching method by a teacher in 10 one-hour sessions for 2 months, while the control group received their usual training in the classroom. The research instrument included Pintrich and Digrott (1990) Self-Governance Learning Strategies Questionnaire which was completed in two stages of pre-test and post-test. Results: The results of the multivariate analysis of covariance showed that intervention methods (cooperative teaching method and metacognition) were effective on the variables of motivational beliefs and self-regulated learning (P Conclusion: It can be concluded that cooperative and metacognition teaching methods can increase the motivational beliefs and self-regulated learning of students.
خلاصه ماشینی:
مقايسه اثربخشي روش هاي تدريس همياري و فراشناخت بر باورهاي انگيزشي و يادگيري خودگردان در دانش آموزان Comparison of the Effectiveness of Cooperative and Metacognition Teaching Methods on Motivational Beliefs and Self-Regulated Learning among Students مجيد محب زاده ١، فريبرز نيکدل ٢*، علي تقوايينيا٣ دريافت مقاله : ١٣٩٩/١٠/٢٠ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٠٣/٠٨ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي روش هاي تدريس همياري و فراشناخت بر باورهاي انگيزشي و يادگيري خودگردان در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه لوداب انجام شد.
Azevedo, Moos, Greene, Winters & Cromley 15.
لذا با توجه به مطالب بيان شده اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است که آيا بين ميزان اثربخشي روش تدريس همياري و روش تدريس فراشناخت بر باورهاي انگيزشي و يادگيري خودگردان دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه لوداب تفاوت معناداري وجود دارد؟ 1.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي روش هاي تدريس همياري و فراشناخت بر باورهاي انگيزشي و يادگيري خودگردان در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه لوداب انجام شد.
همچنين نتايج نشان داد، بين ميزان اثربخشي روش تدريس همياري و روش تدريس فراشناخت بر مؤلفه اضطراب امتحان دانش آموزان تفاوت معناداري وجود دارد و آموزش روش تدريس همياري تأثيرگذاري بيشتري نسبت به روش تدريس فراشناخت بر متغير اضطراب امتحان داشته و باعث کاهش نمره اضطراب امتحان در پس آزمون شده است ؛ اما آموزش روش تدريس فراشناخت در مقايسه با گروه کنترل تأثير معناداري بر متغير اضطراب امتحان نداشته است ؛ که اين يافته با نتايج تحقيقات صدرائي (١٣٩٨)، کريمي و همکاران (١٣٩٤)، فولادپنجه (١٣٩٤) همسو و با نتايج تحقيقات فيروزبخت و همکاران (١٣٩٤) و محمدي و همکاران (١٣٩٢) ناهمسو است .