چکیده:
هدف: پژوهش حاضر برای بررسی رابطهی سرمایهی اجتماعی با اضطراب و افسردگی پرستاران میباشد. روش: توصیفی- همبستگی است. جامعه پرستاران علوم پزشکی زاهدان میباشند. نمونه 290 نفر به روش در دسترس تصادفی انتخاب شد و پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی گوشال، اضطراب بک و افسردگی بک توسط آزمودنیها تکمیل شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایهی اجتماعی با اضطراب و افسردگی رابطی معکوس و معناداری (01/0p<) وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد همکاری، تعهد و روابط، به ترتیب (38/0-، 21/0- و 13/0-) بیشترین پیشبینی کنندهی منفی برای اضطراب، و همکاری به تنهایی (22/0-) پیشبینی کنندهی منفی برای افسردگی میباشد نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، منطقی به نظر میرسد، مدیران بیمارستانها اقدامات و تسهیلات لازم را برای بالا بردن سطح سرمایهی اجتماعی پرستاران در نظر گرفته و برنامههای آموزشی را برای این گروه شغلی و در جهت حاکم کردن هر چه بیشتر اعتماد و اطمینان، صمیمیت، مشارکت، تعهد، ارتباط تؤام با احترام متقابل و پر رنگ کردن ارزشهای فردی و اجتماعی، تدارک ببینند.
Aim: This study was to investigate the relationship between
social capital and nurses' anxiety and depression.
Method: Descriptive-correlation. Zahedan Medical Nurses
Society. A sample of 290 people was randomly selected and
the subject completed the Gusal Social Capital Questionnaire,
Beck Anxiety and Beck Depression Inventory. Pearson
correlation test and stepwise regression were used to analyze
the data.Results: The results showed that there is an inverse
and significant relationship between social capital and anxiety
and depression (p <0.01). Also, stepwise regression analysis
showed that cooperation, commitment and relationships (-
0.38, -0.21 and -0.13), respectively, were the most negative
predictors for anxiety and cooperation alone (-0.22) is a
negative contributor to depression.Conclusion: According to
the research findings, it seems logical that hospital managers
have taken the necessary measures and facilities to increase
the level of social capital of nurses and training programs to
establish more trust and confidence, intimacy, participation.
Provide nurses with a commitment, a relationship of mutual
respect, and a fulfillment of individual and societal values.