چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بلوغ حرفهای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهرری بود که با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس پایه دوم ابتدائی ناحیۀ 2 شهر ری در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 100 نفر به عنوان نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة بلوغ حرفهای سـاویکاس و پرفلـی (2011) با ضریب آلفای کرونباخ 67/0 و پرسشنامة محققساخته رفتارهای نوآورانه با ضریب آلفای کرونباخ 86/0استفاده شد. دادههای به دستآمده با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره بهشیوه همزمان و به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که بین بلوغ حرفهای و مؤلفههای آن شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتمادبه نفس و مشاوره گرفتن با رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین مؤلفههای بلوغ حرفهای شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتماد به نفس و مشاوره گرفتن قادر به پیشبینی رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان هستند.
Abstract The purpose of this study is to determine the relationship between professional maturity and innovative behaviors in teaching teachers of the second grade of elementary school in the second district of the city. The method of the present study is descriptive and correlational. Ray was in the academic year of 1998-99, of which 100 were selected using the Cochran formula as a simple random sample. In order to collect information, Savikas and Profley (2011) professional maturity questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0.67 and researcher-made innovative behaviors questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0.86 were used. The obtained data were statistically analyzed by Pearson correlation coefficient and multivariate regression tests using SPSS 26 software. The results showed that there is a significant positive correlation between professional maturity and its components including concern, curiosity, self-confidence and counseling with innovative behaviors in teachers' teaching. The components of professional maturity, including concern, curiosity, self-confidence, and counseling, can also predict innovative behaviors in teacher teaching.
خلاصه ماشینی:
رابطه بلوغ حرفهای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهر ری لیلا صفاییفخری1* و صدیقه مسنآبادی2 The Relationship between Professional Maturity and Innovative Behaviors of Teachers Teaching at Second Period of Primary Schools in Shahr-e-Rey Leila Safaeefakhri1* and Sedighe Masanabadi2 تاریخ دریافت: 24/08/1399 چکيده .
واژههای کلیدی: بلوغ حرفهای، رفتارهای نوآورانه، معلمان و پایه دوم ابتدائی تاریخ پذیرش: 26/12/1399 Abstract The purpose of this study is to determine the relationship between professional maturity and innovative behaviors in teaching among teachers of the second period of elementary schools in the second district of Shahr-e-Rey. The present study is a descriptive and correlational research.
اين مهم متأثر از بستري است كه اقدامات توسعه حرفهاي معلمان در آن به وقوع ميپيوندد و نميتوان به اتّكاي اصولي از پيشتعيينشده كيفيت آن را تضمين نمود (طاهری، عارفی، ﭘﺮداﺧﺘﭽﻲ و ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﻲ، 13 Yan Liu Guskey Richter, Kunter, Klusmann, Lüdtke & Baumert نتایج پژوهش باچینسکی و هانسن 1 (2010) نشان داده است که بلوغ حرفهای موجب افزایش دانش محتوایی معلمان، استفاده از روش تدریس پژوهشی در کلاس و بهبود نمرات دانشآموزان در آزمونهای استاندارد میشود.
آنها به این نتیجه رسیدند که انتخاب همه این معلمان به خاطر استثنایی یا برجسته بودن و خلاقیت آنها در تدریس ب Xiong, Sun, Liu, Wang & Zheng Louws, van Veen, Meirink & van Driel بنابراین، در تبیین نتایج بهدست آمده در پژوهش حاضر، میتوان بیان نمود که معلمان در صورتی میتوانند در زمینه کاري خود موفـق باشند که بـه بلـوغ حرفـهاي و شایسـتگی حرفهاي دست یافته باشند.