چکیده:
هدف: به دلیل کمبود ابزارهای برخط بومی، مشغله بالای معلمان در مدرسه و همچنین بالابردن دقت، سرعت و کاهش هزینههای اجرایی در ارزیابی سلامتروانشناختی کودکان، پژوهش حاضر با هدف تهیه نسخه کوتاه و برخط گزارش معلم مقیاس سلامتروانشناختی دانشآموزان ابتدائی انجام شد.روش پژوهش: نمونه پژوهش 22845 نفر (11545 دختر، 11300 پسر) از دانشآموزان کلیه استانهای کشور بودند که نسخه بلند مقیاس سلامتروانشناختی کودکان مقطع ابتدایی (اکبری زردخانه و همکاران، 1397) با هشتاد گویه حاوی هشت خردهمقیاس را تکمیل کردند.یافتهها: تحلیل گویهها با هشت ملاک نشان داد تقریباً کلیه گویهها از ویژگیهای مناسبی برخوردار هستند. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که مدل هشت مولفهای با چهل گویه، میتواند بهعنوان ساختار عاملی نهایی برای نسخه کوتاه در نظر گرفته شود. بررسی تغییرناپذیری اندازهگیری بین گروه دختر و پسر حاکی از برازندگی مناسب و مشابه بود. این یافته بدین معنا است که این مقیاس در هر دو گروه سازه یکسانی را مورد سنجش قرار میدهد. ضرایب آلفای کرونباخ (کل مقیاس 97/0 و خردهمقیاسها 78/0 تا 93/0) و ترکیبی (کل مقیاس 92/0 و خردهمقیاسها 79/0 تا 93/0) کل مقیاس و خردهمقیاسها در حد مطلوب بوده و خطای اندازهگیری قابل قبولی را هم کل مقیاس و هم خردهمقیاسها دارا هستند. ضرایب مسیر استاندارد گویهها نشانگر مناسبت شاخص روایی همگرا گویهها و روایی واگرای خردهمقیاسها با روش متوسط واریانس استخراجی و نسبت تکرگهای-چندرگهای نشانگر هماهنگی درونی و روایی ساختاری مقیاس است.نتیجهگیری: ازاینرو میتوان شواهد مناسب روانسنجی را دال بر قابلیت استفاده از این ابزار در غربالگری دانشآموزان دبستانی کشور دانست. اما نیاز به بررسیهای بیشتر شواهد وجود دارد.
Objective: Due to the lack of electronic scale for screening elementary students based on Iranian culture, this study provides a short online version of the mental health scale-teacher report to increase accuracy and speed of screening and reduce costs of it.Methods: The sample of the study was 22845 students (11545 female, 11300 male) of all provinces of Iran, who filled the long version of the Children's Psychological Health Scale (Akbari Zardkhaneh et al., 2018), including eighty items and eight subscales.Results: Item analysis with eight criteria showed that almost all items have good features. Factor analysis suggested that an eight-component model with forty items could be considered as a final structure for the short version. Examination of the measurement invariance between the gender groups indicated a suitable fitness that showed this scale assesses the same construct in both gender groups. Internal consistency was sufficiently good and Cronbach's alpha coefficients for the whole scale was 0.97 and for subscales ranged between 0.75-0.93 and 0.80- 0.93, for female and male group respectively. Composite reliability coefficients ranged between 0.70 and 0.93 for girls and between 0.74 and 0.93 for boys. Measurement errors of the scale and subscales showed a suitable range. Standard path coefficients showed a suitable convergent validity of scale. Divergent validity of scale evaluated by average variance extracted and by HTMT method showed the necessary internal consistency and the construct validity within the scale.Conclusion: This scale is eligible enough to screen primary school students in Iran; however, further evidence is needed.
خلاصه ماشینی:
استاديار گروه رشد و پرورش کودکان پيش از دبستان ، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، تهران ، ايران اطلاعات مقاله چکيده هدف : به دليل کمبود ابزارهاي برخط بومي، مشغله بالاي معلمان در مدرسه و همچنين بالابردن دقت ، سرعت و کاهش هزينه هاي اجرايي در ارزيابي سلامت روان شناختي کودکان ، پژوهش حاضر با هدف تهيه نسخه کوتاه و برخط گزارش معلم مقياس سلامت روان شناختي دانش آموزان ابتدائي انجام شد.
ازاين رو در پژوهش ديگري نسخه الکترونيکي پس از انجام اصلاحات لازم بر روي نسخه قلم - کاغذي ، با هشتاد گويه تهيه شده است ، تحليل داده ها نشان از ويژگي هاي مناسب اعتبار و روايي اين مقياس است (اکبري زردخانه و همکاران ، دست نويس ).
Pearson نسخه الکترونيکي مقياس مشکلات سلامت روان شناختي- فرم معلم دانش آموزان دبستان : اين ابزار براي غربال گري مشکلات سلامت روان شناختي (شامل اضطراب ، افسردگي ، نارسايي توجه و بيش فعالي ، رفتارهاي ايذايي، نقص در انجام تکاليف تحصيلي ، رفتارهاي خودآسيب رسان ، نقص در خودگرداني و سوءاستفاده از کودک) در جامعه دانش آموزان کشور توسط اکبري زردخانه و همکاران (دست نويس ) ساخته شده است .
Slaughter, Leaberry, Fogleman, & Rosen, 5.
Psychometric Properties of Electronic Mental Health Assessment Device for High School Students: Teacher and Parent Form.
Ethnic comparisons of the 12 month prevalence of mental disorders and treatment contact in Te Rau Hinengaro: The New Zealand Mental Health Survey.
Prevalence of Children with Behavioral Disorders in Primary Schools in Tehran.