چکیده:
هدف: شناسایی و ارائة یک الگوی سرمایه گذاری درصنعت گردشگری است.
روش شناسی: این تحقیق، از نظر هدف کاربردی و از جهت آنکه سعی در ارائه مدلی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه فازی دارد بنوعی مدلسازی نیز قلمداد می گردد.
صنعت گردشگری یکی از بخش های کلیدی اقتصاد جهان می باشد و از بازیگران اصلی تجارت جهانی است که به اشتغالزایی، کسب درآمدهای هنگفت، و رشد و توسعه اقتصادهای سراسر جهان کمک شایانی می کند. به طوری که براساس آمار و ارقام منتشره از سوی سازمان جهانی گردشگری در هزارة جدید به بزرگ ترین منبع درآمد جهانی تبدیل شده است.در این مقاله سعی شده است، تابا شناسایی و معرفی مهمترین فاکتورها و عوامل موثر سرمایه گذاری با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای فازی در صنعت گردشگری ارایه گردد. داده های مورد نیاز تحقیق از طریق مصاحبه های عمیق با تعدادی از خبرگان و پژوهشگران واساتید دانشگاه در صنعت گردشگری و همچنین پرسشنامه جمع آوری شده است. و با توجه به عدم استقلال و وجود وابستگی بین عوامل موثر، از روش فرآیند تحلیل شبکه فازی (FANP) برای شناسایی وابستگی های ممکن بین عوامل و اندازه گیری آنها برای توسعه مدل استفاده شده و نتایج حاصله با روش فرآیند تحلیل شبکه غیر فازی الویت بندی شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که شاخص های چرخه عملیاتی، نسبت گردش مجموع دارایی ها، بازده کل سرمایه گذاری، ضریب خسارت، نسبت دارایی به بدهی به ترتیب جایگاه اول تا پنجم را دارند.
نتیجه گیری: صنعت گردشگری یک محرک اصلی تولید ناخالص داخلی که نقش بسیار اساسی در پویایی اجتماعی، فرهنگی ،سیاسی و زیست محیطی دارد.
خلاصه ماشینی:
شناسایی عوامل اثرگذار سرمایه گذاری درصنعت گردشگری با رویکرد 1 FANP مریم پورعینی 2 چکیده روش شناسی: این تحقیق، از نظر هدف کاربردي و از جهت آنکه سعي در ارائه مدلی با استفاده از فرآيند تحليل شبكه فازي دارد بنوعي مدلسازي نيز قلمداد مي گردد.
در این مقاله به منظور انجام مقایسات زوجی فاکتورهای مدل از روش فازی (fuzzy) که به منظور در نظر گرفتن مسائل ذهنی و عدم قطعیت در حوزه تصمیم گیری بکار گرفته می شود و از قابلیت اعتبار بالاتری نسبت به روشهای مشابه برخوردار است، استفاده گردیده است.
این مشاهده به صورت ضمنی نشان می دهد که FDI نقشی بحرانی در گسترش صنعت گردشگری در چین ایفا می کند و بنابراین مولفان به خط مشی گذاران توصیه می کنند تا ارائه مشوقها به سرمایه گذاران را در جهت توسعه مناطق فقیرتر چین مد نظر قرار دهند.
افزایش سفرهای تجاری بین المللی به دلیل انجام FDI در خارج از کشور موطن ایجاد شده است و برای کاهش چالشهای ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مختلف و تضمین سود آوری در این فرایند، سرمایه گذاران باید در تصمیماتشان در مورد FDI به کشور مبدا سفر کنند تا منابع و اطلاعات پیچیده تر و مفصل تری را به دست آوردند که معمولا از طریق اسناد صنعت یا دولت در اختیار نیستند.
(1981),some Notes on the Geography of Tourism :A Comment Canadian Geography Cheng, Ru Wu, Che, Wei Chang and Hung, Lung Lin. 2008A Fuzzy ANP-based Approach to Evaluate Medical Organizational Performance..