چکیده:
مطالعه حاضر با هدف "سنتز یک الگوی برنامه درسی کارآفرینی در رشته علوم تربیتی مبتنی بر شبکه تار عنکبوتی اکر" انجام شده است. دستیابی به یک برنامه درسی مطلوب و حرکت در جهت نیل به دانشگاههای کارآفرین، یکی از راهکارهای اصلی برای حل معضل بیکاری، فقر و اقتصاد به کما رفته کشور است. یکی از کاملترین الگوهای برنامه درسی، شبکه تارعنکبوتی اکر است؛ که منطق را به عنوان عنصر اصلی و رسالت مرکزی برنامه درسی معرفی کرده است. مطالعه حاضر به روش سنتزپژوهی انجام شده و 183 مقاله (75 مقاله فارسی و 108 مقاله انگلیسی)، به فرایند سنتزپژوهی وارد شدهاند. پس از دست یابی به عناصر برنامه درسی کارآفرینی منطبق بر ده عنصر مدل اکر، روایی محتوایی عناصر به دست آمده بررسی و الگوی به دست آمده با روش دلفی اعتباربخشی شد و الگوی نهایی طراحی و تدوین گردید. یافتههای مطالعه حاضر نشان داد، منطق برنامه درسی کارآفرینی، توسعه روحیه کارآفرینی در دانشگاهها و جامعه است. ارتقاء شایستگیهای کارآفرینی در دانشجویان و تقویت قصد کارآفرینی در آنها از مهمترین اهداف برنامه درسی کارآفرینی است. محتوا بایستی رویکردی منعطف و مبتنی بر نیاز داشته باشد. اختصصاص زمان و مکان مناسب، حمایت از ایدههای کارآفرینانه، کار گروهی دانشجویی بر روی پروژههای واقعی کارآفرینی و استفاده از روشهای مختلف ارزشیابی از دیگر ضروریات برنامه درسی کارآفرینی هستند. در چنین فرآیندی، دانشجو نقشی فعال داشته و استاد تسهیل کننده یادگیری است.
The present stuy was done with the aim of “synthesis a curriculum model of entrepreneurship in the field of education based on Akker’s spider web”. Achieving a desirable curriculum and entrepreneurial universities is one of the key solutions in order to remove unemployment, poverty and comatose economy of the country. One of the most complete curriculum’s models is Akker’s spider web that presented the logic as main element and the core mission of curriculum. The present study was done through Research Synthesis method and 183 articles including 75 Persian and 108 English articles were entered in the synthesis process. After obtaining the elements of entrepreneurship curriculum in accordance with the ten elements of the Akker’s model, the content validity of the elements was assessed and the model was validated by Delphi method and the final model was designed and formulated. The findings of the present study indicated that the rational of the entrepreneurship curriculum is developing entrepreneurial spirit in the universities and society. Promoting entrepreneurship competencies in students and enhancing their entrepreneurial intention are the most important goals of entrepreneurship curriculum. Content should have a flexible and need-based approach. Allocating adequate time and space, supporting entrepreneurial ideas by institutes, student working in groups on real entrepreneurial projects and using various methods of assessment are other necessities of the entrepreneurship curriculum. In such a process, students play an active role and teachers facilitate learning.