چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل ساختار فضایی لجستیک در بستر منطقة کلانشهری تهران طی بازۀ زمانی 1365 ـ 1390 بود. دستیابی به هدف مد نظر میتواند به درک بهتر برنامهریزی فضایی و مطالعات آمایش سرزمین ناشی از فعالیتهای لجستیک کمک بسزایی کند. روش این پژوهش از نوع توصیفیـ تحلیلی است و برای دستیابی به اهداف مد نظر پژوهش از 3 دسته روش تحلیلی شامل شاخصهای بررسی تغییرات تعداد، میزان رشد، و همچنین بررسی میزان نسبی تغییرات تراکم جمعیت شاغل در بخش لجستیک استفاده شد. نیز روشهای تحلیلی سنجش میزان تمرکز فضایی، از قبیل ضریب جینی و خودهمبستگی فضایی و در نهایت رگرسیون چندگانه، به منظور برآورد همبستگی عوامل مؤثر بر توزیع فضایی شاغلان لجستیک (متغیر مستقل) به کار رفت. نتایج تحلیل نشان داد از سال 1365 تا 1390 الگوی فضایی لجستیک در منطقة کلانشهری تهران متمرکز و متشکل از خوشة لجستیکی کلانشهر تهران بوده است و روند تحولات ساختار فضایی نشاندهندة تمرکززدایی جمعیت شاغل در بخش لجستیک از کلانشهر تهران و متمرکز شدن جمعیت شاغل در محورهای غربی و جنوب غربی منطقة پیرامونی است. از سال 1365 تا 1375، از میان عوامل عینی مؤثر بر الگوهای فضایی لجستیک مناطق کلانشهری، توزیع فضایی جمعیت شاغل در بخش لجستیک همبستگی بالاتری با توزیع فضایی جمعیت و نیروی کار داشته است؛ بدین ترتیب که هر چه تعداد و تراکم جمعیت و نیروی کار قلمرو جغرافیایی بالاتر رفته جمعیت شاغل در بخش لجستیک نیز افزایش یافته است. درحالیکه در بازۀ زمانی 1385 ـ 1390 توزیع فضایی شاغلان در بخش لجستیک با توزیع فضایی جمعیت و میزان سواد همبستگی بیشتری پیدا کردهاند.
The purpose of this study was to investigate and analyze the logistics spatial structure changes and to explain the objective factors affecting it in the Tehran metropolitan region during the period 1986-2011. The research method was descriptive-analytical, and in order to achieve the objectives of the research, three analytical methods – including indicators of number changes, growth rate, as well as the relative rate of changes in population density – employed in the logistics sector of each geographical area were used. On the other hand, analytical methods for measuring the degree of spatial concentration such as Gini coefficient and spatial autocorrelation as well as multiple regression analysis were used to estimate the correlation of effective factors with the spatial distribution of the employees working in the logistics sector (as the independent variable). The results of the analysis show that from 1986 to 2011, the spatial pattern of the logistics geographical distribution in the Tehran metropolitan region was centralized, consisting of the logistics cluster of Tehran metropolis. That is to say, tracking the process of spatial changes showed the decentralization of the population working in the logistics sector of Tehran metropolis and the concentration of this working population in the western and southwestern geographical areas surrounding the metropolis. From 1986 to 1996, among the objective factors affecting the logistics spatial patterns of metropolitan areas, the spatial distribution of the population working in the logistics sector had a higher correlation with the spatial distribution of population and labor force. That is to say, the higher the number and density of population and labor force in the geographical area, the higher the population working in the logistics sector. However, from 2006 to 2011, the spatial distribution of the population working in the logistics sector had a higher correlation with the spatial distribution of the population and the literacy rate.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليـل نشـان داد از سـال ١٣٦٥ تا ١٣٩٠ الگوي فضايي لجستيک در منطقۀ کلان شهري تهران متمرکز و متشکل از خوشۀ لجستيکي کلان شهر تهران بوده اسـت و روند تحولات ساختار فضايي نشان دهندٔە تمرکززدايي جمعيت شاغل در بخش لجستيک از کلان شهر تهران و متمرکـز شـدن جمعيـت شاغل در محورهاي غربي و جنوب غربي منطقۀ پيراموني است .
از سال ١٣٦٥ تا ١٣٧٥، از ميان عوامل عيني مؤثر بـر الگوهـاي فضـايي لجستيک مناطق کلان شهري ، توزيع فضايي جمعيت شاغل در بخش لجستيک همبستگي بالاتري با توزيع فضايي جمعيت و نيروي کـار داشته است ؛ بدين ترتيب که هر چه تعداد و تراکم جمعيت و نيروي کار قلمرو جغرافيايي بالاتر رفته جمعيت شـاغل در بخـش لجسـتيک نيز افزايش يافته است .
تغييرات سيسـتماتيک در سيسـتم هـاي توليـد و توزيـع کالاها، که در مقياس جهاني به منظور جابه جايي سريع تر حجم زيادي از کالاها با هزينه هاي پـايين تـر رخ داده است ، زمينه ساز تغييرات مکاني مراکز لجستيک و به تبع آن تغييرات توزيـع فضـايي جمعيـت شاغل ايـن مراکـز درون منـاطق کـلان شـهري شـده (٢٠٢٠ kang) و بـر اهميـت مطالعـات فضـايي فعاليت هاي باربري و لجستيکي به صورت ساختاري (شامل سيستم هاي ساخت با جغرافياي توليـد١) و عملياتي (متمرکز بر جريان کالا با جغرافياي توزيع آن ) افـزوده اسـت ( :٢٠٠٤ Rodrigue &Hesse ١٧١).