چکیده:
بازاریابی از مهمترین ارکان هر کسبوکاری است اما بازاریابی به روشهای معمول دیگر پاسخگوی محیط کسبوکار پرتلاطم که با ریسک و عدم اطمینان همراه است، نیست. ماهیت برجسته بازاریابی و کارآفرینی، جستجوی فرصتهایی برای تبدیل آنها به ایدههای عملی و بازار است. با ارزیابی مدلهای موجود در این حوزه کمبود مدلی برای شرکتهای دانشبنیان دیده شد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش کیفی میباشد ابتدا دادههای کیفی از طریق تحلیل مضمون و مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری گردید، سپس توسط خبرگان شاخصهای غربال شدند. در ادامه شاخصهای مستخرج در راستای خلق مدل، توسط خبرگان و در جلسه گروه کانونی گروهبندی گردید. هر یک از مولفهها و مفاهیم مرتبط جداگانه توسط نرمافزار ماکس کودا تحلیل و ترسیم شده است. درنهایت مدل این پژوهش بر اساس بازاریابی مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری به چهار بعد بازاریابی بافتاری، شبکههای کارآفرینانه، هسته هدایتگر درونی و کارآفرینی نوآفرینی که هرکدام از این موارد دارای چندین مولفه میباشد، طراحی گردید.
Marketing is one of the most important pillars of any
business, but marketing in other conventional ways
does not respond to the turbulent business environment
that is associated with risk and uncertainty. The salient
nature of marketing and entrepreneurship is the search
for opportunities to turn them into practical and
marketable ideas. By evaluating the existing models in
this field, there was a lack of a model for knowledgebased
companies. The present study is applied in terms
of purpose and qualitatively in terms of method. First,
qualitative data were collected through content analysis
and semi-structured interviews, then the indicators were
screened by experts. Then, the extracted indicators in
order to create the model were grouped by experts and
in the focus group meeting. Each of the related
components and concepts were analyzed and mapped
separately by Max Koda software. Finally, the model of
this research was designed based on entrepreneurshipbased
marketing and innovation into four dimensions:
contextual marketing, entrepreneurial networks,
internal guiding core, and innovative entrepreneurship,
each of which has several components.
خلاصه ماشینی:
طراحی الگوی بازاریابی مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری در شرکتهای دانشبنیان امیر آزادارمکی1،عارفه داودی2،امیررضا علیزادهمجد3 1کارشناسی ارشد، رشته مدیریت کسبوکار، گروه MBA ، دانشگاه استارتفورد، ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا 2کارشناسی ارشد رشته مدیریت گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 3استادیار مدیریت کارآفرینی،گروه مدیریت کسبوکار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران، ایران( نویسنده مسئول) تاریخ دریافت: 09/04/1400 تاریخ پذیرش: 09/06/1400 Designing A Marketing Model Based On Entrepreneurship And Innovation In Knowledge-Based Companies Amir Azadarmaki1, Arefeh Davoodi2, Amirreza Alizadehmajd3 1Masters Degree in Business Administration, MBA, University of Stratford, Virginia, USA 2Master of Management, Department of Industrial Management, South Tehran Branch, Faculty of Management, Islamic Azad University, Tehran, Iran 3Assistant Professor of Entrepreneurship Management, Department of Business Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran (Corresponding Author) Received: (30/06/2021) Accepted: (29/08/2021) شناسه یکتا:https://dorl.
تعداد زیادی از این شرکتها در حوزههای زیست دارو و فناوری اطلاعات فعال میباشند و سبقه تحصیلی تجربی بنیانگذاران این کسبوکارها در حوزه فنی و مهندسی بوده و به هنگام برنامهریزی برای فروش و بازاریابی محصولاتشان از مدلهای موجود بازاریابی استفاده مینمایند، اما اصلیترین شکاف اینجاست که مدلهای مرسوم بازاریابی مناسب برای محصولات و خدمات شرکتهای دانشبنیان نبوده و برای هر محصول و شرایط خاص بازار نیازمند تکنیکهای بازاریابی مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی (بازاریابی کارآفرینانه) وجود دارد.