چکیده:
تروریسم به مکتبی گفته میشود که اساس روش تحمیل عقاید به دیگران را صرفا با زورآزمایی، ترور، جنگ، اعمال خشونتآمیز، رعب و وحشت، آشوبآفرینی، عملیاتهای چریکی، کشتار جمعی، نسلکشی، شکنجه و کودتا میداند. می توان گفت در دنیای امروز، جریان تروریسم به عنوان عامل محرکه سیاسی- ایدیولوژی- مذهبی شده است که برخی دولت های مستکبر با آن به دنبال اهداف خویش هستند. پژوهش حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی به واکاوی ماهیت و مفهوم تروریسم و بررسی آن در دیدگاه اسلامی جهت شناخت این جریان جهانی میپردازد.
خلاصه ماشینی:
اگر در گذشته لشكر كشي و گسيل كردن سپاه عظيم باعث وحشت و فرار مردم از خانه و زندگي خود ميشد، امروز به دليل توسعه دانش نظامي و توليد جنگ افزارهاي ويرانگر اين نگراني تبديل به مشكل رواني شده است و امنيت زندگي به مراتب آسيب پذيرتر از گذشته به نظر ميرسد.
در فرهنگ آكسفور به صراحت ياد آور شده كه تروريسم اصطلاحي است كه بر سر تعريف آن توافقي ميان حكومتها يا تحليل گران دانشگاهي وجود ندارد، اما تقريباً به شيوههاي گوناگون به تعبيري منفي به كار ميرود تا غالباً اقدامات گروههاي فرا دولتي خود ساخته با انگيزة سياسي عليه جان افراد را توصيف كند.
اصول حقوق بشر دوستانه در راستاي حمايت از همين افراد تدوين يافته است، اهداف كنوانسيونهاي چهارگانه اين است كه كمترين آسيب متوجه افرادي كه در جنگ نقشي ندارند، يا دست از جنگ كشيده اند، يا زخمي و بيمار يا اسير گرديده اند، يا اماكني كه در جهت اهداف نظامي بهره برداري نميشود بلكه عمدتاً سر پناه ساكنان خود اند.
هرگاه يك واقعه ناگوار و دل خراشي در صحنة بينالملل روي ميدهد و باعث رنجش و آزار وجدان تمام جهانيان ميگردد سازمان ملل و شوراي امنيت در يك واكنش توصيهاي همه اطراف و جوانيب درگير را مورد خطاب قرار داده و رعايت اصول حقوق بشردوستانه را از آنها ميخواهند، بهترين دليل براي مدعي است و معناي آن اين خواهد بود كه علاوه بر نيروهاي حكومت، نيروهاي شورشي نيز چنين وظيفهاي دارند (ممتاز 1384، ص 119).
اما اگر در همان لحظه كار را تمام نكرد بلكه رفت تا با برنامه و طرح قبلي سابالنبي( را بكشد، اين عمل ترور است ولي دليلي براي اجراي آن در شرع وجود ندارد.