چکیده:
قهرمان محق اصطلاحی است که از فلسفه و تحلیل هگل 305 در باب تراژدی استخراج شده است. هگل با توجه به دستگاه فلسفیاش، تراژدی آنتیگونه 306 نوشته سوفوکل 307 را تحلیل کرد و استنباطشاین بود که در این تراژدی نبرد بین دو آگاهی صورت گرفته است. در واقع هگل با تحلیل نمایشنامۀآنتیگونه اثر سوفوکل مفهوم جدیدی از قهرمان را ارائه داد و ادعا کرد که تراژدی نبرد میان دو نیرویخیر است نه جدال خیر با شر. نظریۀ هگل در باب قهرمان تراژدی میتواند سرآغازی برای قهرمان درتراژدی مدرن باشد. تراژدی مدرن درعین حال که شباهتهایی با تراژدی یونان باستان دارد، ویژگیهای منحصربه فردی دارد که آن را با تراژدی کلاسیک متمایز میسازد. فیلم درباره الی ساختۀاصغر فرهادی آدمهایی را به تصویر میکشد که با هم بر سر مسئلهای به نزاع و جدال میپردازند؛ امابه نظر میرسد این شخصیتها، فقط قهرمانانی محق هستند که تفکرشان با هم متفاوت است. درپژوهش حاضر که به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و مشاهدۀ فیلم انجام -شده است، علاوه بر تحلیل تراژدی یونان و تراژدی مدرن و تفاوتها، تلاش شده است مفهوم و نقشقهرمان را براساس دیدگاه هگل در فیلم درباره الی مورد مطالعه قرار گیرد.
Entitled Hero is a term extracted from philosophy and Hegel's analysis on tragedy. Based on his philosophical instrument, Hegel analyzed "The Tragedy of Antigone" by Sophocles and presumed that there was a battle between two perceptions. Indeed, Hegel presented a new understanding of Hero by analyzing Sophocles' Antigone and claimed that the tragic battle was between two good powers rather than good and evil. Hegel's theory on the tragedy hero might be a start for the hero in the modern tragedy. Despite sharing some similarities with ancient Greece's tragedy, modern tragedy possesses exclusivities which discriminate it from classic tragedy. Asghar Farhadi's "About Elly" depict people who fight over an issue but it seems that these characters are only rightful heroes who think differently. In this research which has been conducted by descriptive-analytical method, using library resources and watching films, it has been attempted to analyze the tragedy of Greece, Modern tragedy and their differences, as well as to study the concept and role of hero on the basis of Hegel's views in "About Elly" film.
خلاصه ماشینی:
نقش قهرمان در فيلم درباره الي ساخته اصغر فرهادي براساس انديشه هگل اسداله غلمعلي١ چکيده قهرمان محق اصطلحي است که از فلسفه و تحليل هگل ٣٠٥ در باب تراژدي استخراج شده است.
فيلم درباره الي ساختٔە اصغر فرهادي آدمهايي را به تصوير ميکشد که با هم بر سر مسئلهاي به نزاع و جدال ميپردازند؛ اما به نظر ميرسد اين شخصيتها، فقط قهرماناني محق هستند که تفکرشان با هم متفاوت است.
در پژوهش حاضر که به روش توصيفي-تحليلي و با استفاده از منابع کتابخانهاي و مشاهدٔە فيلم انجام شده است، علوهبر تحليل تراژدي يونان و تراژدي مدرن و تفاوتها، تلش شده است مفهوم و نقش قهرمان را براساس ديدگاه هگل در فيلم درباره الي مورد مطالعه قرار گيرد.
اگر ارسطو تحليل ساختاري و تا حدودي فلسفي از تراژدي به عمل ميآورد و فيلسوفان ديگر همچون هيوم ٣١٣ و شلينگ ٣١٤ به تأثير تراژيک پرداختند، هگل در پديدارشناسي روح به فلسفه و ماهيت وجودي تراژدي توجه داشت که قهرمانش بين قانون الهي و انساني )اجتماعي و فردي( قرار گرفته است، و در اين راستا در همان مسير از دستگاه فلسفي خود حرکت کرده است.
هدف پژوهش حاضر علوهبر شناسايي و درک چيستي تراژدي مدرن و مفهوم قهرمان محق، تحليل اين نوع قهرمان در فيلم درباره الي است.
روش تحقيق در اين پژوهش مسئله و مفهوم قهرمان در فيلم درباره الي - ساختٔە اصغر فرهادي - براساس انديشٔە هگل تحليل شده است.