چکیده:
مطالعه حاضر به منظور ارایه تحلیل مدیریت جامع نوآوری در صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما استان کرمان انجام شده است، تا از این رهآورد نخست بتواند مدیریت نوآوری با موضوع صنایع تبدیلی و تکمیلی به مصرف بازار عرصه برسد و سپس با بهبود صنایع تبدیلی و تکمیلی شرایط اشتغال و بهبود درآمد در باغداران را فراهم آورد. این تحلیل برای بهبود عملکرد بهتر در مدیریت نوآوری در پیوند عمیقتر صنعت با کشاورزی میباشد. از مشکلاتی که هم اکنون صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در استان کرمان با آن مواجه است عدم توسعه در این صنایع و به دنبال آن نداشتن سهم کافی در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی است. مدیریت جامع نوآوری به عنوان یک پارادیم جدید شامل پنج مولفه، فرهنگ نوآوری، ساختار سازمانی، مدیریت تکنولوژی، استراتژی نوآوری و نوآوران است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و از لحاظ تحلیلی از نوع علی-ارتباطی است. در این تحقیق با توجه مسئله مورد بررسی، طبق آمار در اداره اتاق بازرگانی و اداره جهاد کشاورزی استان کرمان 200 نفر در سه زمینه بازاریابی، بستهبندی و فراوری محصولات خرما مشغول بهکار میباشند، حجم نمونه براساس فرمول کوکران محاسبه می گردد که در این پژوهش برابر است با 155 نفر از کارکنان که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که دارای 58 گویه می باشد و با طیف لیکرت 5 نقطه ای نمره گذاری شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های گرداوری شده از آزمون های رگرسیون چندگانه و واریانس یک راهه و از نرم افزار SPSS25 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما و ابعاد مدیریت جامع نوآوری (که شامل مدیریت تکنولوژی، ساختار سازمانی، استرتژیک نوآوری، فرهنگ نوآوری و روانشناختی )همبستگی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
محصول خرما در استان کرمان به صورت فله و با بسته بنديهاي غير استاندارد به دلالان فروخته مي - شود و به علت فقدان نيروي انساني ماهر و نبود نوآوري صنايع تبديلي و تکميلي خرما نتوانسته سهمي بسزايي در بازارهاي جهاني داشته باشد و همچنين در زمينه نهادي و سازماني و سازمان نهاد در اين عرصه و شيوه مشارکتي و استفاده از دانش بومي بسيار ناچيز است .
در اين راستا سوالي که مطرح ميشود به اين شرح است : آيا مديريت جامع نوآوري راه حل مديريتي براي توسعه صنايع تبديلي و تکميلي خرما در استان کرمان است ؟ ٢) مباني نظري فرآيند توسعه محصول جديد با شناسايي فرصت ها و ايده هاي محصول جديد آغاز و در ادامه با طي کردن درک الزامات اين فرصت ها و ايده ها، تدوين مفاهيم محصول جديد، طراحي و خلق محصول واقعي، ارزيابي پتانسيل و تناسب محصول ، به معرفي محصول به بازار ختم ميگردد( محسني کياسري و همکاران ، ١٤١:١٣٩٦).
موقعيت جغرافيايي محدوده مورد مطالعه ٤) يافته هاي تحقيق با توجه به اينکه پيش بيني مديريت جامع نوآوري بر توسعه صنايع تبديلي و تکميلي مد نظر است روش رگرسيون چندگانه به روش گام به گام انتخاب شد به اين ترتيب که متغيرهاي پيش بين بر اساس ضرايب همبستگي هر يک از آنها, در طي گام هاي متوالي وارد تحليل شدند.
به نظر ميرسد استان کرمان و بطور خاص داري شرايط و قابليت هاي لازم براي توليد خرما و توسعه صنايع تبديلي و تکميلي اين محصول است .