چکیده:
هدف: در تاریخ معاصر، چگونگی ارتباط دین و سیاست بین اندیشمندان اسلامی، موردبحث بوده است. علی عبدالرازق مصری و امام خمینی از مهمترین عالمان دینی هستند که به نسبت دین و سیاست -بهعنوان بنیادیترین موضوع اندیشه سیاسی در اسلام پرداخته و به دو نتیجه متفاوت رسیدهاند. هدف این مقاله این است که با بررسی اندیشه سیاسی این دو اندیشمند مسلمان؛ علت تفاوت دیدگاه آنها را نسبت به امکان و امتناع حکومت اسلامی ارزیابی کند.روششناسی: این پژوهش بهصورت مقایسهای و با ابزار اسنادی و کتابخانهای انجامشده و پس از جمعآوری دادهها، از روش تحلیل متن استفادهشده است.یافته: یافته مقاله نشان میدهد که علی عبدالرازق و امام خمینی «ره» بهعنوان دوعالم دینی مؤثر در جهان اسلام درباره امکان و امتناع حکومت دینی از دو مبانی متفاوت به این موضوع واردشدهاند. امام (ره) با نگاهی جامع و هستی شناسانه توحیدی و با الهام گیری از مبانی امامت شیعی به لزوم حکومت اسلامی تأکید دارد؛ درحالیکه عبدالرازق متأثر از مکتب سکولاریسم به جدایی دین و سیاست میرسد.نتیجهگیری: میتوان گفت عبدالرازق مصری از جایگاه یک عالم اسلامی، تلاش دارد از منابع دینی برای مدعیات خود دلایلی فراهم کند تا برای جوامع اسلامی قابلپذیرش باشد؛ اما درواقع نگاه ایشان برون دینی و از منظر سکولاریسم است.
The possibility and impossibility of a religious government in the thought of Imam Khomeini and Ali Abdul Raziq of Egypt.Abstract.Purpose: In contemporary history, how religion and politics are related between Islamic thinkers has been discussed. Ali Abd al-Raziq al-Masri and Imam Khomeini are among the most important religious scholars who have dealt with religion and politics as the most fundamental subject of political thought in Islam and have reached two different conclusions. The purpose of this article is to examine the political thought of these two Muslim thinkers about the possibility and impossibility of an Islamic government.Methodology: This research has been done comparatively with documentary and library tools and after collecting data, the text analysis method has been used.Findings: The findings of the article show that Ali Abd al-Raziq and Imam Khomeini (RA) as two influential religious scholars in the Islamic world about the possibility and refusal of religious rule have entered into this issue from two different bases. Imam Khomeini (ra) with a comprehensive and monotheistic ontological view and inspired by the principles of Shiite Imamate emphasizes the need for Islamic rule, while Abdul Raziq, influenced by the school of secularism, achieves the separation of religion and politics.Conclusion: It can be said that Abd al-Raziq al-Masri, from the position of an Islamic scholar, tries to provide reasons for his claims from religious sources in order to be acceptable to Islamic societies. But in fact, his view is extra-religious and from the position of secularism
خلاصه ماشینی:
امکان و امتناع حکومت ديني در انديشه ي امام خميني(ره ) و علي عبدالرازق مصري 1 حسن رحيمي (روشن ) چکيده هدف : در تاريخ معاصر، چگونگي ارتباط دين و سياست بين انديشمندان اسلامي ، مورد بحث بوده است .
با توجه به اهميت موضوع حکومت در اسلام و تفاوت نگرشي که بعضا در بين علماي ديني وجود دارد اين تحقيق در پي آن است که انديشه هاي علي عبدالرزاق مصري و امام خميني(ره ) را در مورد امکان و امتناع حکومت ديني بررسي کند.
مسئله مقاله حاضر اين است که چرا علي عبدالرازق و امام خميني (ره ) در نسبت رابطه دين و سياست و امکان و امتناع حکومت ديني به نتيجه متفاوتي رسيده اند؟ به نظر مي رسد که نقطه عزيمت امام (ره ) از هستي شناسي توحيدي آغاز شده و با توجه به مباني امامت شيعي به لزوم حکومت اسلامي ختم مي شد.
“A Comparative Comparison of the Opinions and Thoughts of Seyyed Qutb and Imam Khomeini (RA) on Islamic Government”, Quarterly Journal of Political Studies, Volume 2, Number 1: 9-34.
“A Comparative Study of the Relationships between Religion and Politics from the Perspective of Imam Khomeini and Ali Abdolraziq”, Journal of the Islamic Revolution, the Fourth Year, No. 4: 155-174.
“A comparative study of the political position of the jurist in the government; Case Study, The Thought of Imam Khomeini (RA) and Allameh Naeini”, Quarterly Journal of the Islamic Revolution Approach Volume 10, Number 34, 161-137.