چکیده:
از میان برداشته شدن مرزهای زمان و مکان با توسعه رسانهها، علاوه بر تسهیل ارتباطات میانفرهنگی جایگاه رسانهها را نیز برجسته کرده است. در این میان، بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میانفرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است. حال پرسش اصلی مقاله حاضر این است که باتوجهبه نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میانفرهنگی، چه مدلی را برای همافزایی رسانهها میتوان ارائه کرد؟ پس از بررسی ادبیات نظری و تجربی پژوهش و نیز مصاحبههای عمیق با خبرگان از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل صاحبنظران رسانه و ارتباطات میانفرهنگی بوده و برای رسیدن به این جامعه، افراد دارای ویژگیهای مورد نظر برای انجام مصاحبه و دلفی انتخاب شدهاند. نمونه پژوهش از طریق فهرستی منتخب از 30 نفر از خبرگان گزینش شدهاند و نتایج نشان داده است که بازتعریف مفهوم قومگرایی، همگرایی اقوام، افزایش سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی، همچنین مفهوم هویت ملی، افزایش میزان همدلی فرهنگی و قومی، ارائه مشترکات فرهنگی و نمایش ندادن تعارضات میانفرهنگی، از مهمترین کارکردهای رسانههای ملی در توسعه ارتباطات میانفرهنگی از منظر خبرگان بودهاند. بر مبنای همین یافتهها، پیشنهادهایی نیز برای کاربست در رسانههای ملی ارائه شده است.
Blouring boundaries due to development of media, while facilitating intercultural communication, has also highlighted the position of media. So, in this era examining the role of national media is very important. The main question of this article is what model can be provided for media synergy for developing intercultural communication? theoretical and experimental literature were studied and in-depth interviews with experts were conducted using the delphi technique. The statistical population included media and intercultural communication experts, from whom 30 people with the desired characteristics were selected for the interview. The results showed that redefining the concept of ethnicity, ethnic convergence, increasing social capital and cultural capital, as well as the concept of national identity, increasing cultural and ethnic empathy, providing cultural commonalities and not representing intercultural conflicts, were the most important functions of national media in developing intercultural communication in the experts’ point of view. Finally it was provided some suggestions to national media Based on these findings.
خلاصه ماشینی:
اين شـيوه از ارتباطـات ، معنـاي جديـدي بـه مباحث ارتباطات ميان فرهنگي بخشـيده و سـبب شـده اسـت که مخاطبـان با مفاهيـم جديدي از فرهنگ هـاي مختلف روبه رو شـوند؛ بنابرايـن ، همگرايـي رسـانه تنها تغييـري کوچک در عرصـه ارتباطـات ميان فرهنگي نيسـت ، بلکـه ايـن امـکان را فراهـم مـي آورد کـه موج هـاي بزرگـي از تغييـرات در حوزه هـاي راهبـردي روي دهنـد؛ بنابرايـن مسـئله اي کـه مـا در مقالـه حاضـر با آن مواجـه هسـتيم ، ايـن اسـت که نقـش رسـانه ملـي (تلويزيـون ) در توسـعه ارتباطات ميان فرهنگـي در کشـور باتوجه بـه مشـکلات ذکر شـده چيسـت ؟ و تلويزيـون با چه راهبردهايـي مي توانـد موجبـات تحقق توسـعه ارتباطـات ميان فرهنگي را در کشـور فراهم آورد؟ پيشينه پژوهش برخـي از پژوهش هـاي انجـام شـده در اين حوزه ، به طور مسـتقيم يا غيرمسـتقيم بـه بررسـي نقـش رسـانه ها در ارتباطـات بين فرهنگـي پرداخته انـد و اکثـر آنهـا بـه نتايجـي از قبيـل ؛ تأثيـر بسـيار زيـاد شـبکه هاي مجـازي بـر افـراد جوامـع بـه لحاظ فرهنگـي ، تحـول عقايد، آداب ورسـوم و هويـت اجتماعي (عبدالله تبـار، ١٣٩٦)، کمک انـواع رسـانه ها به خصـوص اينترنـت و شـبکه هاي اجتماعي به برداشـته شـدن فاصله جغرافيايـي ميان انسـان هاي سراسـر دنيـا، ايجاد تحـول در عرصه ارتباطـات و تبادل اطلاعـات و تأثيـري بسـزا بـر فرهنـگ کشـور کـه وارث سـه فرهنـگ ، ملـي ، ديني و غربـي اسـت ، دسـت يافته انـد (فقيهـي و همـکاران ، ١٣٩٥)، همچنين تأثيـر عضويت در کانال هـا و گروه هـاي آموزشـي ، فرهنگـي ، همکلاسـي ، خبـري ، همـکاران ، علمي و اجتماعـي بـر تعامـلات فرهنگـي، به ويـژه فرهنـگ شـهروندي (چراغـي و اسـلام پناه ، ١٣٩٤)، تأثيـر جهانـي شـدن بـر هويـت و فرهنـگ و تأثيـر آن بر ضـرورت همگرايي فرهنگـي ميـان کشـورها (به ويـژه کشـورهاي يک قـاره ) به منظـور کاهـش اختلافات فرهنگـي ، سـاختاري و ايجـاد هم سـويي در ارزش هـا، نگرش هـا و رفتـار را بيـش از هـر زمـان ديگـر (درويشـي و پرهيـزکاري ، ١٣٩٢)، بررسـي کرده انـد.