چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر استفاده از چند رسانه ای های آموزشی در قصه گویی بر افزایش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی مرکز شهرستان سوسنگرد در سال 1398 بود. در این پژوهش استفاده از داستان هایی که بوسیله چندرسانه ای های آموزشی تولید و با کمک ابزار های دیجیتال و الکترونیکی به ﻧـﻮﻋﯽ داﺳﺘﺎن ﮔﻮیﯽ و قصه گویی به صورت دیجیتال برای دانش آموزان اجرا گردید. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری مورد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در این پژوهش، ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان پسر پایه چهارم ابتدایی مرکز شهرستان سوسنگرد به تعداد 109 نفر در سال تحصیلی 98 – 97 بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 85 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 50 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) گمارده شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون می باشد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد تست سنجش خلاقیت تورنس (1979) بود. گروه آزمایش 8 جلسه به مدت 30 دقیقه تحت آزمایش قصه گویی با ابزار چندرسانه ای آموزشی قرار گرفتند. داده های گردآوری شده با ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. از روش های آماری آزﻣﻮن t ﻣﺴﺘﻘﻞ و U ﻣﻦ - ویﺘﻨﯽ اﺳﺘﻔﺎده شد. در ابزار فوق ﺿـﺮیﺐ اﻃﻤﯿﻨﺎن 95% ﺑﻮد. نتایج نشان داد استفاده از چند رسانه ای های آموزشی در قصه گویی بر افزایش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی مرکز شهرستان سوسنگرد تاثیر دارد به عبارتی دیگر، استفاده از چند رسانه ای های آموزشی در قصه گویی بر مولفه سیالی، ابتکار، انعطاف و بسط دانش آموزان تاثیر دارد.
The purpose of the present study was to investigate the effect of using educational multimedia in storytelling on increasing the creativity of fourth grade elementary school students in the downtown area of Susangerd in 2019. The statistical population studied in this study was 109 male elementary school students in the downtown area of Susangerd city in the academic year 97-98. The sample size was 85 students according to Cochran formula and 50 students were selected by convenience sampling method and were divided into two groups (25 experimental and group, 25 control group). The semi-experimental research method is pre-test and post-test. The research instrument was the standard Torrance Creativity Testing Questionnaire (1979). The experimental group received 8 sessions of 30-minute storytelling experiment with multimedia teaching tools. The collected data were analyzed by SPSS 24 software. Statistical methods of t-test and U-test were performed. In the above instrument, the coefficient was 95%. The results showed that the use of educational multimedia in storytelling affects the creativity of fourth grade elementary school students in the downtown area, in other words, the use of educational multimedia in storytelling on fluidity, initiative, and flexibility. And it affects the development of students.
خلاصه ماشینی:
میزان تأثیر یا تفاوت برابر با ٠/٦٠ میباشد، به عبارت دیگر، ٦٠ درصد تفاوت های فردی در نمرات پس آزمون خلاقیت مربوط به تأثیر استفاده از چندرسانه ایهای آموزشی در قصه گویی به دانش آموزان (عضویت گروهی) میباشد.
به عبارت دیگر، استفاده از چندرسانه ای های آموزشی در قصه گویی به دانش آموزان با توجه به میانگین انعطاف آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه ، موجب افزایش انعطاف گروه آزمایش شده است .
میزان تأثیر یا تفاوت برابر با ٠/٦٤ می باشد، به عبارت دیگر، ٦٤ درصد تفاوت های فردی در نمرات پس آزمون انعطاف مربوط به تأثیر استفاده از چندرسانه ایهای آموزشی در قصه گویی به دانش آموزان (عضویت گروهی) می باشد.
میزان تأثیر یا تفاوت برابر با ٠/٦٤ می باشد، به عبارت دیگر، ٦٤ درصد تفاوت های فردی در نمرات پس آزمون بسط مربوط به تأثیر استفاده از چندرسانه ایهای آموزشی در قصه گویی به دانش آموزان (عضویت گروهی) می باشد.
Storytelling and its impact on the creativity of elementary school students, the first national conference on strategies for the development and promotion of educational sciences, psychology, counseling and education in Iran, Tehran, Association for the Development and Promotion of Basic Sciences and Technologies.
Investigating the Impact of Storytelling on the Creativity of Sixth Grade Elementary Students in Khaf, Second National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, Soroush Hekmat Mortazavi Islamic Studies and Research Center, Mehr Arvand Institute of Higher Education, Center for Achieving Strategies To sustainable development.