چکیده:
مقدمه: استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان یکی از ابزارهای نوین فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در سالهای اخیر با استقبال چشمگیری مواجه شده است. شبکههای اجتماعی مجازی در زمینههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... کاربرد دارد. در آموزش، دانشجویان به طور فزایندهای از سایتهای شبکههای اجتماعی برای ایجاد و حفظ روابط اجتماعی و حمایت از شیوههای یادگیری غیر رسمی و فعالیتهای یادگیری استفاده میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با اشتیاق و درگیری تحصیلی در دانشجویان انجام شده است.
روشکار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران میباشد که در سال 96-95 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی هدفمند 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای اشتیاق و درگیری تحصیلی استفاده شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها به روش رگرسیون چند متغییری و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان داد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با اشتیاق تحصیلی و درگیری تحصیلی رابطه وجود دارد (01/0 .(P ˂ بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و مؤلفههای درگیری تحصیلی (درگیری شناختی، رفتاری و انگیزشی) رابطه مثبت و معنیداری (01/0 (P ˂ وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و مؤلفههای اشتیاق تحصیلی (اشتیاق شناختی، عاطفی و رفتاری) رابطه مثبت و معنیداری (01/0 (P ˂ وجود دارد.
نتیجه گیری: استفاده از تکنولوژی بهویژه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی موجب درگیری تحصیلی یادگیرنده، افزایش انگیزه، اشتیاق و مهارت یادگیری دانشجویان، قابلیت گسترش سریع محتوای درسی و دسترسی آسان برای همه افراد، ارائه مواد درسی شخصی شده/ انفرادی میشود و میتوان از شبکههای اجتماعی مجازی در آموزش و یادگیری دانشجویان در جهت بهرهگیری از مزایای آن استفاده کرد.
Introduction: The use of virtual social networks as one of the innovative means of information and communication technology has been welcomed in recent years. Virtual social networks are used in various fields of political, social, cultural, educational and etc. In education, students increasingly use social networking sites to create and maintain social relationships and support informal learning practices and learning activities.The aim of this study is to determine the relationship between the use of virtual social networks with the Enthusiasm and Academic Engagement among students.
Methods: In terms of aim this is an applied research and in terms of methodology it is descriptive a kind of correlation. The Statistical Society of research includes all Allameh Tabatabai University’s students who were enrolled in the academic year of 95-96. 300 of them were selected by the Targeted sampling method. Research tool of present study is questionnaire of Enthusiasm and academic engagement
Results: The analysis of data has been done by the Multiple Regression and Pearson Correlation Coefficient method. The results indicated that there is relationship between the rate of use virtual social networks with the enthusiasm and academic engagement of students. (P
Conclusions: The use of technology, especially the use of virtual social networks is causing Learner academic engagement, increased motivation, Enthusiasm and learning skills of students, The ability to quickly expand the content of the course and easy access for all individuals, personalized / individualized materials and virtual social networks can be used from virtual social networks in order to take of its advantage in education and learning students.