چکیده:
مقدمه: از مسائل مطرح آموزش پزشکی در سالهای اخیر، افتکیفیت آموزش پزشکی است. این پژوهش با هدف شناسایی مولفههای ارتقاء کیفیت آموزشی در رشته داروسازی و ارائه مدل متناسب با شرایط بومی انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضراز نوع ترکیبی است. جامعه آماری آن شامل 140 نفر از دانشجویان سالآخر و 20 نفر از اساتید دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران بودند. به منظور گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده، پرسشنامه اول جهت بررسی ابعاد و مؤلفههای ارتقاء کیفیت آموزش در اختیار 140 نفر از دانشجویان قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی و از نرم افزار PLS استفاده شده است. بعد از ارائه مدل پیشنهادی، پرسشنامه دوم جهت تعیین درجه تناسب در اختیار 20 نفر از اساتید قرار گرفت.
یافتهها: دررابطه با کیفیت و عوامل مؤثر بر ارتقاء کیفیت آموزش داروسازی،9 عاملاصلی اهدافو رسالتهای دانشکده، کیفیت برنامهدرسی، فضا و امکانات آموزشی، فرایند تدریس و یادگیری، انجام ارزشیابی، مهارتهای رفتاری اساتید، مهارتهای حرفهای اساتید، دانشجویان، کاربرداستاندارهایآموزشی، تاثیرگذاری روشهایتدریس موجود دررشته داروسازی بیشترین ارتباط و تأثیر بر ارتقای کیفیت آموزش داروسازی داشتند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان دادکه تأثیرگذاری روشهای تدریس موجود در رشته داروسازی با بارعاملی (86/0)، مهارتهای رفتاری اساتید با بارعاملی (83/0) دارای بیشترین تأثیر و کاربرد استاندارهای آموزشی با بارعاملی (65/0) دارای کمترین تأثیر بر ارتقاء کیفیت آموزش رشته داروسازی هستند. لذا استفاده از روشهای نوین تدریس از قبیل flipped classroom، روش تدریس بالینی و... در بخش مهارتهای رفتاری اساتید تکیه بر برخورد مناسب، احترام متقابل، خودباوری و... نسبت به سایر عوامل تاثیرگذارترند.
Introduction: The aim of this research, is identifying pharmacy quality education elements of improvement and also presenting a model correspondent with local conditions.
Methods: This is a Mix method study that its l population is 140 graduated students of Tehran Medical University, two questionnaires which the first one was Responded-made is specialized for dimensions and components of improving the quality of education and the appropriateness of model and that second one specialized for model correspondent data collection which was complete by 20 university professors. This data was analyzed confirmatory and PLS software.
Results: Regarding the quality and effective factors on improving the quality of pharmacy education, the 9 main factors of the goals and missions of the faculty, the quality of the curriculum, space and educational facilities, teaching and learning process, assessment, behavioral skills of professors, skills Professional faculty members, students, application of educational standards, and influence of teaching methods in pharmacy have the most impact on improving the quality of pharmacy education.
Conclusions: The results showed that the effect of teaching methods with total load (0.86), behavioral skills of faculty members with total load (0.83) had been effective the application of educational standards with a factor of 0.65 The least impact has on improving the quality of pharmacy education. Therefore, the use of modern teaching methods such as flipped classroom, clinical teaching method ... and in the behavioral skills of professors based on appropriate treatment, mutual respect, self-esteem and ... toward other factors are more influential than other factors.