چکیده:
مقدمه: هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد آموزش پیوندگرایی بر یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان در مقایسه با رویکردهای آموزشی دستور-ترجمه و ارتباطی بوده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرحهای عاملی 3 (روش تدریس)*2 (جنسیت)، با استفاده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون است. جامعهی آماری در پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان پسر و دختر پایهی سوم دبیرستان مدارس دولتی شهرستان رامهرمز بود که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودهاند. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر در شش کلاس حضور داشتهاند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. سپس هر یک از کلاسها بهصورت تصادفی به یکی از سه گروه (پیوندگرایی، ارتباطی و دستور-ترجمه) اختصاص یافت. ابزار اندازهگیری پژوهش عبارت بود از آزمون محققساختهی زبان انگلیسی که شامل چهار مهارت اصلی خواندن، نوشتن، صحبتکردن و گوشدادن و مشتمل بر چهل سؤال است.
یافتهها: دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و از طریق نرم افزار SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رویکرد آموزش پیوندگرایی در مقایسه با دو رویکرد دیگر از اثربخشی بیشتری بر یادگیری زبان انگلیسی برخوردار بوده است (05/0 > P). همچنین، رویکرد آموزش ارتباطی در مقایسه با رویکرد دستور-ترجمه از اثربخشی بیشتری بر یادگیری زبان انگلیسی برخوردار بود (05/0 > P).
نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده از رویکرد آموزش مبتنی بر آموزههای پیوندگرایی در ارتقاء یادگیری زبان انگلیسی مؤثر بوده است، لذا این پژوهش استفاده از آموزههای نظریهی پیوندگرایی را بهمنظور ارتقاء یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی پیشنهاد میکند.
Introduction: The purpose of this study was to examine the effect of connectivism instructional method on student’s English language learning in comparison with grammar-translation and communicative language teaching methods.
Methods: The current study was a 3 (instructional methods) *2 (genders) factorial design with pre-post-test. Statistical population included all the high school students in grade 3 from Ramhormoz city in Iran, who were studying in 2016-2017. Participants included students in six classes that were selected by available sampling method. Each of the classes was assigned to one of the three groups using the random division. The measuring instrument included an English language teacher - made test that was consisted of four main skills including reading, writing, speaking and listening.
Results: Data was analyzed by descriptive statistic and MANCOVA through SPSS-23. The findings showed the connectivism instructional method was significantly more effective than other methods (P
Conclusions: Based on the results of this research, it is concluded that the application of connectivism instructional method were effective in improving the English language learning of the students. Accordingly, this research suggests the application of connectivism instructional method in order to increase English language learning as a foreign language for the students.