چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه علّی حمایت اجتماعی ادراک شده با مولفههای بهزیستی تحصیلی با توجه به نقش میانجیگری باورهای خودکارآمدی تحصیلی بود.
روش کار: 341 دانشآموز پسر مقطع متوسطه دوم به شکل نمونهبرداری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمنت و همکاران، 1988)، باورهای خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) و بهزیستی تحصیلی (تومینین-سوینی و همکاران، 2012) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراکشده با مولغههای ارزش مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و مشارکت در امور مدرسه رابطه مثبت و با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی دارد. همچنین حمایت اجتماعی ادراکشده از طریق متغیرهای میانجیگر باورهای خودکارآمدی قادر به پیشبینی مولفههای بهزیستی تحصیلی است.
نتیجهگیری: بر این اساس میتوان گفت حمایتهای اجتماعی از طریق ارتقای باورهای خودکارآمدی تحصیلی به بهبود مولفههای بهزیستی تحصیلی کمک میکنند. این یافتهها بر نقش حمایتهای اجتماعی در برانگیختن و توانمندسازی افراد جهت دستیابی به بهزیستی در محیط تحصیلی تاکید میکند.
Introduction: This study aimed to examine the mediating role of academic self-efficacy belief between perceived social support and academic well-being components.
Methods: The sample consisted of 341 high school students were selected using perceived social support multi-stage cluster sampling completed the scales of (psss; Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), academic self-efficacy belief (ASEB; Patrick, Hicks, Ryan, 1997) and academic well-being (AWB; Tuominen-Soini, Salmela-Aro & Niemivirta, 2012). The proposed model was evaluated using structural equation modeling.
Results: The results indicated social support had positive relationship with school value, satisfaction with educational choice and schoolwork engagement and negative relationship with School burnout. Also perceived social support through academic self-efficacy belief cause to forecast academic well-being components.
Conclusions: According to, it can be said perceived social support through promoting academic self-efficacy belief cause to promote academic well-being components. These findings emphasized the role of social support in incite people in access to well-being in academic environment.