چکیده:
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی و شناسایی ابعاد و مؤلفههای ارتقاء کیفیت و تعیین شکاف بین وضعیت موجود ومطلوب در رشته داروسازی بوده است.
روش کار: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ نوع دادهها کمی و از نظر نحوه اجرا ودستکاری متغیرها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل 140 نفر (کلیه دانشجویان سال آخررشته داروسازی) دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی (96-95) بودند. که از روش تمام شماری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین روایی محتوایی، پرسشنامه پس از تائید استاد راهنما و مشاور به تائید 30 نفر از خبرگان در حیطه آموزش عالی نیز رسید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه، از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (96/0) استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمع آوری با روشهای آماری و معادلات ساختاری با استقاده از نرم افزارهای آماری 20 SPSS و PLS تحلیل شدند.
یافتهها: نشان دادکه به ترتیب چگونگی کاربرد روشهای تدریس در رشته داروسازی با بارعاملی (86/0) و مهارتهای رفتاری اساتید با بارعاملی (83/0) دارای بیشترین سهم و کاربرد استاندارهای آموزشی با بارعاملی (65/0) دارای کمترین سهم را در ارتقاء کیفیت آموزش رشته داروسازی دارا هستند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین وضعیت موجود و مطلوب تمامی ابعاد شناسایی شده، تفاوت معنیداری وجود دارد و میانگین وضع مطلوب بطور معناداری بالاتر از میانگین وضع موجود است.
Introduction: The purpose of this study was investigating and identifying the dimensions and components of quality promotion and determining the gap between existent and available status the quality of pharmacy education.
Methods: The purpose of this research is a functional one, its data is a quantitative and the research methodology and also manipulating variables method id descriptive-survey. The society and statistical sample includes 140 persons (all pharmaceutical seniors) of Tehran medical universities in (2016-2017) that they used Whole counting method. The main data collection tool was a researcher made questionnaire to determine content validity after the questionnaire being confirmed by the supervisor and adviser then it is confirmed by 30 certified expert in higher education field and to determine the reliability of the questionnaire. They used, Cranach’s alpha calculation (0.96). The collected data was analyzed by Structural Equations Modeling using SPSS20 and PLS.
Results: These findings showed respectively how teaching methods in pharmacy with load (0.86) and behavioral skills of professor with total load (0.83) had highest effect on the improving the quality of training pharmacy and application of educational standards with a factor of (0.65) had the lowest effect on.
Conclusions: The research results showed that there is significant difference between the current and desired situation of all detected dimensions, and also showed that the desired situation is significantly higher than current situation.