چکیده:
مقدمه: کارآیی نظامهای آموزشی متأثر از عملکرد معلمان است. معلمان فرهیخته و کارآمد از ظرفیت تغییر و نوآوری برخوردارند و کیفیت عملکرد و شایستگی حرفهایشان، تسهیل کننده توسعه نظام آموزشی است. هدف این پژوهش طراحی و تبیین مؤلفههای شایستگی حرفهای دانشجو- معلمان دوره ابتدایی بر اساس ادبیات و دیدگاه صاحبنظران حوزه تربیت معلم بود..
روش کار: پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل اسنادی و مصاحبه انجام گرفت. در بخش تحلیل اسناد، متون پژوهشهای داخلی و خارجی مورد تحلیل قرار گرفت و نمونهگیری بر پایه اصل اشباع دادهها انجام شد. در بخش مصاحبه ده نفر از متخصصان حوزه تربیت معلم به صورت هدفمند انتخاب و مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. ابزار پژوهش در بخش تحلیل اسناد فرم فیش برداری بود. ادبیات و پیشینه پژوهش به روش تحلیل اسنادی و مصاحبهها در دو مرحله کد گذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مدل شایستگی حرفهای معلمان دارای چهار بعد اصلی دانش حرفهای، عمل حرفهای، ارزشها و نگرشها و ویژگیهای شخصیتی است. هر کدام از این ابعاد نیز دارای مؤلفههای متنوعی است که جزئیات هر بعد را نشان میدهد و در تدوین چارچوب بایستی در نظر گرفته شود.
نتیجهگیری: مطالعه این حوزه نشان میدهد که شایستگیهای حرفهای معلمان کلیتی یکپارچه دارد و از ترکیب پویا و ارتباط درهم تنیده ابعاد آن حاصل میشود. به طور کلی شایستگی حرفهای معلم به توسعه دانش و نگرش معلم و عمل در راستای تسهیلگری فرایند آموزش معنادار و ساخت دانش اشاره دارد.
Introduction: Teachers performance affects the efficiency of educational system. Efficient And competent teachers have the capacity to change and innovate and quality of their Performance and professional competencies facilitate the development of educational system. The purpose of this study was to design and explain a component for professional competencies primary school student-teachers at Farhangian University based on the literature and teachers – training scholar's viewpoints.
Methods: This study was conducted using qualitative approach and documentary analysis research methods and interviews. As far as the Documentary analysis is concerned, domestic, foreign research texts were analyzed and the samples were taken based on data saturation principle. In the interview section, ten teachers- training scholars were purposefully selected and semi-structured interviews were conducted. In document analysis section, the note-taking form was applied as a research tool. Using documentary analysis approach for review the literature and research background and interviews were analyzed in two phases including, open and axial coding.
Results: The research findings show that teachers’ professional competency model includes four main dimensions: professional knowledge, professional practice, values and attitudes, and personality traits. In fact, every dimension has various features that indicate its details. These details should be taken into consideration to formulate the framework.
Conclusions: The study of this topic shows that teachers’ professional competency consists of an integrated whole obtained by means of an active combination and an interconnected relation of its aspects. Generally, teachers’ professional competency refers to the development of teachers' knowledge and attitude on one hand and the action to facilitate the meaningful education process and creation of knowledge on the other hand.