چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم دبیرستان با توجه به میزان وابستگی آنها به شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است.
روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد؛ جامعه آماری پژوهش، شامل دانشآموزان دختر پایه دهم دبیرستانهای ناحیه 1 شهر اهواز است که جمعاً 140 نفر نفر بودند. براساس جدول مورگان تعداد 100 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای حاصله از پژوهش، در سطح آمار توصیفی از فراوانی، میانگین و در سطح آمار استنباطی نیز از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شده است. دادهها نیز با استفاده از نرمافزار آماری SPSS تحلیل شد.
یافتهها: : بین زمان اختصاص داده شده به شبکههای اجتماعی مجازی و روابط اجتماعی دانشآموزان رابطه منفی و معناداری وجود داشت (01/0 > P). همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین زمان اختصاص داده شده به شبکههای اجتماعی مجازی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی و غیر معناداری وجود دارد (19/0 P).
نتیجهگیری: با توجه به امکاناتی که شبکههای اجتماعی مجازی در اختیار دآنشاموزان قرار دادهاند، علاوه بر برنامهریزی برای پیشگیری از آسیبهای احتمالی این شبکهها در زمینه روابط اجتماعی دانشآموزان میتوان از امکانات و قابلیتهای شبکههای اجتماعی مجازی برای تعمیق یادگیری، افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت کلاسی و فعالیتهای گروهی دانش آموزان استفاده کرد.
Introduction: The present research aimed to study the social relationships and academic achievement of 10th grade female students based on their degree of dependence on virtual social networks.
Methods: This is a descriptive-correlational study. The statistical population of the study consisted of 10th grade girl students in district 1 of Ahwaz, with a total of 140 people. Based on Morgan’s table, 100 individuals were selected through multi-stage random sampling. To collect data, researcher-made questionnaires on measure of the use of virtual social networks, social relationships and academic achievement have been used. In order to analyze the data obtained from the research in the level of descriptive statistics, the frequency and mean were used, and also in the level of inferential statistics, the Pearson, analysis of one way and tukey's variance correlation test was used. Data were analyzed using spss statistical softwar.
Results: There was a negative and significant relationship between the time spent on social networking and students' social relationships (P 0.19).
Conclusions: In addition to planning for preventing possible damage of these networks in the context of students' social relationships, considering the possibilities offered by virtual networks to the students, virtual networking capabilities can be developed to deepen learning, increased motivation for academic achievement, class participation, and student group activities.