چکیده:
مقدمه: شناسایی مقولههای اصلی وضعیت آموزش، چالشها و راهبردهای افزایش کیفیت آموزش در سازمان فنی و حرفهای.
روش کار: از نوع کیفی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد و ابزار پژوهش؛ اسناد بالادستی، شرح مشاغل مربیان و مصاحبه «نیمه ساخت یافته» با 20 نفر از مربیان با تجربه مراکز فنی و حرفهای شهر تهران و 7 نفر از کارآموزان (نمونه گیری با روش گلوله برفی) و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات؛ تحلیل محتوا است. کدها و مؤلفههای کیفیت آموزش (39 مفهوم کلیدی، 9 مقوله، 3 مقوله اصلی) از مصاحبهها احصاء گردید. مقوله محوری «ضعف مهارت تدریس و سنتی بودن الگوهای آموزشی» که با توجه به شرایط علّی (11 کد)، شرایط زمینهای (4 کد)، شرایط میانجی (3 کد)، راهبردها (16 کد) الگوی نهایی ارائه شد. اعتباربخشی نتایج نیز از راهبردهای بازآزمون (بازبینی توسط سه نفر از مصاحبه شوندگان؛ پایایی به دست آمده 75 درصد) و توافق درون موضوعی دو کدگذار (یکی از اساتید مدیریت؛ پایایی به دست آمده 77 درصد) استفاده شد.
یافتهها: مقولههایی با عنوان مهارت تدریس مربیان، برنامه ریزی درون سازمانی و تجهیزات و امکانات به عنوان مقولههای اصلی محسوب میشوند که مدیران باید به کیفیت بخشی آموزشها به آنها توجه ویژهای داشته باشند.
نتیجهگیری: تحقیق حاضر نشانگر اهمیت توجه و بازبینی زیرساختهای آموزشی و برنامه ریزی از سوی مدیران و مربیان سازمان فنی و حرفهای به عنوان رسالت مهارت آموزی آنها میباشد.
Introduction: Identify the main categories of educational status, challenges and strategies for increasing the quality of education in the vocational organization.
Methods: Qualitative research was carried out based on the data-base theory and research tool; upstream documentation, description of coaching staffs and semi-structured interviews with 20 trainees with experienced technical and vocational centers in Tehran and 7 trainees (Snowball sampling) and information analysis method; content analysis. The codes and components of the quality of education (39 key concepts, 9 categories, and 3 main categories) were derived from the interviews. The main issue was "weak teaching skills and traditional teaching patterns", which were presented in accordance with the causal conditions (11 codes), background conditions (4 codes), mediation conditions (3 codes), and strategies (16 codes) of the final model. Accreditation of the results was also used to test the openness strategies (reviewed by three interviewees; the obtained reliability was 75%) and the intra-subject agreement of two coders (one of the professors of management; 77% of the reliability was obtained).
Results: Categories such as teacher training skills, in-house planning, and equipment and facilities are considered as the main categories that managers should pay special attention to the quality of their training.
Conclusions: The present study indicates the importance of paying attention and reviewing the educational and planning infrastructure of the managers and trainers of the vocational organization as their mission of training.