چکیده:
مقدمه: فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با افت عملکرد تحصیلی آنان توأم است. عملکرد تحصیلی مطلوب از جمله شاخصهای یک دانشگاه و دانشجوی موفق است، لذا بررسی متغیرهای پیشبینیکننده فرسودگی تحصیلی سزاوار توجه میباشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش وسواس فکری- عملی و اهمالکاری در پیشبینی فرسودگی تحصیلی بود.
روش کار: پژوهش حاضر همبستگی از نوع پیشبین بود. جامعه آماری، تمامی دانشجویان کارشناسی فنی- مهندسی دانشگاه الزهرا بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 132 دانشجو بود. در این پژوهش، از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (شوفلی و همکاران، 2002)، پرسشنامه تجدید نظر شده وسواس فکری- عملی (فوآ و همکاران، 2002) و مقیاس اهمالکاری تاکمن (تاکمن، 1991) استفاده شد. دادههای به دست آمده به کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اهمالکاری و تمامی مؤلفههای فرسودگی تحصیلی (خستگی هیجانی، بیعلاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی) رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد وسواس فکری- عملی، مؤلفههای شست و شو، وسواس فکری و خنثی سازی ذهنی با تمامی مؤلفههای فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت معنی داری دارند. درحالیکه بین مؤلفههای وارسی کردن، احتکار و تمامی مؤلفههای فرسودگی تحصیلی رابطه معنی داری به دست نیامد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که وسواس فکری- عملی و اهمالکاری میتوانند به طور معنی داری تمامی مؤلفههای فرسودگی تحصیلی را پیش بینی کنند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر برای نخستین بار نقش نشانههای وسواس فکری- عملی را در تبیین پدیده فرسودگی تحصیلی نشان داد.
Introduction: Academic Burnout is associated with decrease in academic performance in students and investigating its predictor variables deserves attention.The aim of the present study was to investigate the role of obsessive-compulsive symptoms and procrastination in predicting academic burnout.
Methods: The method of this research was correlational- predictive. Statistical population comprised of all Students of Faculty of Engineering in Alzahra University. 132 students participated in this study. Maslach Burnout Inventory-Student Survey (shufeli and et.al 2002) Obsessive- Compulsive Inventory- Revised (Foa and et.al 2002), Tuckman procrastination scale (Tuckman 1991) were used in this study. Data were analyzed by using the software 24 SPSS and Pearson correlation coefficient and Multiple regression.
Results: The results of Pearson correlation coefficient indicated that procrastination had a significant positive correlation with all academic burnout subscales (emotional exhaustion, academic cynicism and academic inefficiency). It was also found that obsessive-compulsive disorder, washing, obsession and Neutralizing had significant positive correlation with all academic burnout subscales. Though, There were no significant relationship between checking, hoarding and all subscale of academic burnout. The results of regression analysis indicated that obsessive-compulsive symptoms and procrastination can predict all subscales of academic burnout.
Conclusions: The results of the study showed, for the first time, that obsessive-compulsive symptoms plays an effective role in explaining academic burnout.