چکیده:
مقدمه: در جریان یادگیری، متغیرهای زیادی مثل انگیزش، عزتنفس و سبک های یادگیری می توانند بر یادگیری تاثیر بگذارند. در این میان، شواهد پژوهشی نشان داده که انگیزش یکی از عوامل مهم در بهبود عملکرد دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ انگیزش دانشجویان با استفاده از رویکرد فرد-محور و مقایسه خودنظم دهی با توجه به این نیمرخ ها انجام گرفته است.
روش:این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسهای است. نمونه آماری پژوهش حاضر دانشجویان علوم پزشکی ارومیه بودند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS از روش تحلیل خوشهای، تحلیل واریانس یک راهه بهرهگرفته شد.
یافته ها: براساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، سه خوشه انگیزشی برای دانشجویان به دست آمد: 38/2 در خوشه کمیت پایین، 38/7 درصد در خوشه کمیت متوسط، 25 درصد در خوشه کمیت بالا قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که خوشه کمیت پایین نسبت به خوشه های کمیت متوسط و بالا خودنظم دهی سطح پایین تری دارند (p).
نتیجه گیری: یافته های به دست آمده می تواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامه های مداخله ای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانشجویان به ویژه دانشجویان سال آخر، در طول سال های تحصیلی اقدامات موثری را انجام دهند.
Introduction: Different variables such as motivation, self-esteem, and learning methods can affect the learner during learning activity. Therefore, educational research has shown that motivation is one of the essential factors for the improvement of student performances. Using a person-oriented approach, the present study aimed to determine the motivational profiles (clusters) of nursing students and to compare their self-regulation considering these profiles.
Methods: This study was conducted with a comparative-descriptive method. The participants were 141 students in medical science university, at academic year (2016-2017) who completed the AMS (Academic Motivation Scale) and Self-regulation. The methods of hierarchy cluster analysis, ANOVA, were used for data analysis using SPSS software.
Results: Cluster analysis revealed three motivational profiles for the
students: 38/7% of the subjects were placed in the low quantity motivation group , 38/2% were placed in the moderate quantity motivation group, the high quantity motivation group (25). The self-regulation of low quantity motivation group was lower than the other clusters.
Conclusions: The findings of this study will help those involved in the field of education make effective attempts by planning helpful educational program, so promote the students’ learning motivations, particularly the senior ones during the academic years.