چکیده:
مقدمه: با توجه به نقش آموزش کارآفرینی در توسعه کشور و همچنین نقش آموزش از دور در تسریع این امر، هدف تحقیق حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش کارآفرینی از دور است.
روش: روش تحقیق حاضر ترکیبی (کیفی و کمی) است. در روش کیفی، از روش پژوهش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی و روش توصیفی-استنتاجی استفاده و داده های مورد نیاز از طریق تحلیل کیفی متون و مصاحبه نیمه ساختار یافته فردی، جمع آوری و برای مصاحبه استفاده شده است. جامعه در بخش کیفی اساتید رشته علوم تربیتی دانشگاه اصفهان و در بخش کمی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور شهر اصفهان بوده است. در بخش کیفی برای انتخاب نمونه تحقیق از روش نمونه گیری هدفمند و تا حد اشباع و ابزار تحقیق ، مصاحبه عمیق با خبرگان و در بخش کمی از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و به تعداد 29نفر و ابزار تحقیق پرسشنامه بر اساس مضمون های بدست آمده از مصاحبه با خبرگان استفاده شده است. برای تأیید روایی صوری و محتوایی از تحلیل مضمون و برای تأمین پایایی از روش هولستی استفاده شده است.
یافته ها: مدل کیفی تدوین شده مورد نظر در قالب پرسشنامه به 23 نفر از خبرگان داده شد و پس از اتفاق آراء بیش از 80درصد از خبرگان، موضوع مدل نهایی شکل گرفت. در بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، مدل مفهومی تدوین شده بر اساس دسته بندی مضمون های بدست آمده مورد بررسی قرار گرفته و برازش مدل تجربی تعیین گردید.
نتیجه گیری: بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، ابعاد الگوی آموزش کارآفرینی از دور عبارتنداز: مهارت آموزی در ابعاد هشتگانه(کسب و کار، فردی، اجتماعی، اجرای پروژه، نحوه استفاده از فناوری اطلاعات ارتباطات، برقراری ارتباط، تفکر انتقادی، ایجاد فرصت) بوده است. نیز آزمون مدل معادلات ساختاری نشان داد، الگوی آزمون شده در سطح 0/05>P از تناسب قابل قبولی برخوردار بوده است.
Introduction: Considering the role of entrepreneurship education in the development of the country,
Also, the role of distance education in expediting this The purpose of this study is to design and validate a far-reaching entrepreneurship education model.
Methods: The method of this study is mixed (qualitative and quantitative). In qualitative method, documentary research method and qualitative content analysis with deductive approach and descriptive-deductive method have been used.. And the required data are collected through qualitative analysis of semi-structured individual interviews and texts. Therefore, a purposeful sampling method was used for interviewing. The statistical population of this research in the qualitative section are faculty members of Educational Sciences of Isfahan University and in quantitative section are faculty members of educational sciences of Isfahan Islamic Azad University and Payame Noor University of Isfahan.
Results: To select the research sample in the qualitative section, a purposeful sampling method was used until saturate it and in the quantitative section Sampling Classification method was used. The research tool in the qualitative section, the deep interview with the experts and in the quantitative section, the questionnaire was based on the content of the interviews with the experts. To confirm the formal and content validity of the subject analysis, the Holst method was used to ensure reliability. The developed qualitative model was given to the 23 experts by a questionnaire. After two rounds, the issue of the final model was formed With an agreement of more than 80% of the experts. In the quantitative section, using a confirmatory factor analysis, the conceptual model developed based on the categorization of the obtained topics was examined and the fit of the experimental model was determined.
Conclusions: Overall, the results of the research showed that the dimensions of the distance education entrepreneurship model were: learning skills in the eight dimensions (business, personal, social, project implementation, how to use ICT, communication, critical thinking, opportunity creation) . Also, the structural equation model test showed that the tested model had an acceptable fit.