چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظمدهی بر مهارت حل مساله دانشآموزان انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر آزمایشی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پایهی هفتم شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 120 دانشآموز (60 دانشآموز دختر- 60 دانشآموز پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حل مساله هپنر و پترستن استفاده شد که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتهها نشان داد که دو روش آموزش راهبرد تجسم کردن و آموزش خودنظمدهی بر افزایش مهارت حلمساله دانشآموزان اثر بخش بود، اما بین تاثیر این دو روش تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین مشخص شد که آموزش راهبرد تجسم کردن موجب افزایش میانگین مولفه اعتماد به حل مسایل، سبک گرایش اجتناب و کنترل شخصی میشود، اما آموزش خودنظمدهی تنها در مولفهی اعتماد به حل مسایل و سبک گرایش اجتناب اثر معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن در مولفه کنترل شخصی بیشتر از آموزش خودنظمدهی اثر بخش بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظمدهی در مهارت حلمساله بر دانشآموزان پسر بیشتر از دانشآموزان دختر اثر داشت. لیکن در مولفهی اعتماد به حل مسایل آموزش راهبرد تجسم کردن برای دانشآموزان پسر اثر بخشتر از دانشآموزان دختر بود و آموزش خودنظمدهی برای دانشآموزان دختر اثر بخشتر از دانشآموزان پسر بود.
Background and Aim: The purpose of this study was to compare the effectiveness of teaching strategy learning and visualization and self-regulation training on student problem solving skills.
Materials and Methods: The present research was experimental. The research population consisted of all 7th grade students in Tehran during the academic year 1397-1396. Using multi-stage cluster sampling, 120 students (60 female students, 60 male students) were selected as sample. A questionnaire for solving the Hepner and Peterston questionnaires was used to collect data, which was carried out in two stages: pre-test and post-test. Data were analyzed using covariance statistical test.
Results: The findings showed that two methods of teaching visualization strategy and self-regulation training were effective on increasing students' problem solving skills, but there was no significant difference between the effects of these two methods. It was also found that the training of visualization strategy increased the mean of the component of trust in problem solving, the style of avoidance tendency and personal control, but self-regulation education had a significant effect only on the component of trust in problem solving and the style of avoidance tendency. Also, the results showed that learning the learning strategy of visualization in the component of personal control was more effective than self-regulation education.
Conclusion: The results showed that learning the learning strategy of visualization and self-regulation education in problem-solving skills influenced the male students more than female students. However, in the component of trust, the problem of teaching visualization strategies for male students was more effective than female students, and self-regulation education for female students was more effective than male students.