چکیده:
زمینه و اهداف: با توجه به نقش مهم متغیرهای روانشناختی بر ابعاد مختلف سلامت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علّی از رابطه بین کمالگرایی تحصیلی و تعللورزی تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری خودآگاهی هیجانی است.
روش بررسی: روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل داد که از میان آنها تعداد 140 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای کمالگرایی تحصیلی هویت و فلت (1991) تعللورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه خودآگاهی هیجانی فرانکلین و لانگفورد (2002) بود. برای تحلیل دادهها از مدلسازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرمافزار (SPSS) استفاده شد. ابزارهای از روایی و پایایی مطلوب برخوردار بودند. در تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری برای بررسی مدل علّی بین متغیرها استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که کمالگرایی تحصیلی به صورت مستقیم بر تعللورزی تحصیلی و خودآگاهی هیجانی تأثیرگذار است همچنین خودآگاهی هیجانی نیز با تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معنیدار دارد. مقدار 44/0= GOF بدست آمده نشان از برازش کلی و قوی مدل پژوهش دارد، که حاکی از برازش مناسب دادهها با مدل پیشنهادی پژوهش میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق حاضر، میتوان گفت که کمالگرایی تحصیلی نقش اثرگذاری در ایجاد تعللورزی تحصیلی و خودآگاهی هیجانی دانشجویان دارد و نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان آموزشی به اهمیت مباحث و مداخلات روانشناختی و مشاورهای در بهبود عملکرد و ارتقای سلامت دانشجویان دارد.
Abstract
Background and Aims: According to the important role of the psychological variables on students various dimensions of health and academic performance, The purpose of the present study was to Compilation of causal model of the relationship between academic perfectionism and academic proclivity of medical students with the role of mediation of emotional self-awareness.
Methods: Correlation research method was structural equation model. The statistical population of the study consisted of all female students of Medical science University of Kermanshah in the academic year of 215-16, among which 140 were selected as sample size. The instruments used in this study included Identity and Felt Educational Perfectionism Questionnaire (1991), Solomon and Root Blum (1984) and Scholar Enrollment Questionnaire Franklin and Longford (2002). For data analysis, structural modeling and partial least squares algorithm (PLS) and software (SPSS) were used. Instruments were worthy of reliability and reliability. In data analysis, structural equation modeling was used to study the causal model between variables.
Results:The findings showed that academic perfectionism directly affects academic proclivity and emotional self-awareness. Also, emotional self-awareness has a negative and significant relationship with academic procrastination. The value (GOF=0/44) indicates a general and robust fit of the research model, which suggests fitting the data with the proposed research model.
Conclusions: According to the findings of this study, it can be said that educational perfectionism has an effect on academic proclivity and emotional self-awareness of students. And the need for more educational authorities to pay attention to the importance of discussions and psychological interventions and counseling in improving their performance and improving the health of their students.