چکیده:
مقدمه: دانشجویان پزشکی با گذران بخشی از دوره خود در مرحله آموزش مبتنی بر پژوهش، به طور ژرف گام در عرصه پژوهشی میگذارند. هدف تحقیق حاضر، تعیین عوامل تاثیرگذار بر تجارب پژوهشی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود تا بتوان عوامل مثبت در ایجاد تجارب پژوهشی را ارتقا و در جهت حذف یا کاهش عوامل منفی گام موثری برداشت.
روش: پژوهش، مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مرحله دفاع از پایان نامه و یا در مرحله تسویه حساب بودند. ابزار تحقیق، پرسشنامه تجربه پژوهشی دانشجویان با چهار بعد سرپرستی، مهارتهای عملی، مهارتهای ادراکی و جوسازمانی بود. مقیاس اندازهگیری، معیار لیکرت ازخیلی زیاد: 5، تا خیلی کم: 1 بود. مقایسه میانگین گروهها با روش آنالیز واریانس و بررسی همبستگی با استفاده از روش پیرسون انجام شد.
یافتهها: حجم نمونه بر حجم جامعه پژوهش منطبق و اطلاعات از 105 دانشجوی پزشکی در بازه زمانی 1396-1395 جمع آوری شد. میانگین کل نمره تجربه پژوهشی دانشجویان 0/25±4/16 از 5 بود که نشان از تجربه خوب پژوهشی دانشجویان بود. نتایج نشان از وجود ارتباط معنی دار آماری بعد "جوسازمانی" با کلیه ابعاد بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت وجود تجارب مثبت پژوهشی دانشجویان به عنوان جوانههای در حال رشد، توصیه میگردد مسئولین امر به عوامل موثر توجه خاصی مبذول فرمایند تا در آینده شاهد بروز خلاقیتهای پژوهشی بیشتر جهت حل مشکلات کشور باشیم.
Introduction : By passing part of their course in research-based education, medical students are deeply involved in the research field. The purpose of this study was to determine the factors affecting the research experiences of medical students of Guilan University of Medical Sciences so that positive factors could be promoted in the development of research experiences and effective steps were taken to eliminate or reduce negative factors.
Methods: The research was a cross-sectional descriptive-analytic study. The statistical population included all medical students of Guilan University of Medical Sciences at the stage of defense of the dissertation or at the stage of settlement. The research tool was a student experiential research questionnaire with 4 dimensions of supervision, practical skills, perceptual skills, and social skills. The measure of measure was the Likert criterion from very high: 5, to very low: 1. The mean of the groups was analyzed by means of ANOVA and correlation analysis using Pearson method.
Results: The sample size was matched to the volume of the research community. Information was collected from 105 medical students during the period of 2016-2017. The average total score of the student's research experience was 4.16 ± 0.25 from 5, which indicates a good study experience of the students. The results showed a statistically significant correlation between "Organizational climate" dimension and all aspects
Conclusion: Considering the importance of the student's positive research experiences as growing buds, the authorities must pay particular attention to the effective factors in order to further the development of further research creations to solve the country's problems.