چکیده:
مقدمه: هوش موفق، مجموعهای از تواناییهای مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است که برای انتخاب و سازگاری و تغییر محیط بهمنظور رسیدن به اهداف خود کمک میکند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر متوسطه دوم بود.
روش: دراین تحقیق، از طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل استفاده شده است. جامعه این پژوهش کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم دختر شهر شهرکرد درسال تحصیلی 98-97 بود. از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 50 دانشآموز انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 25 نفری بهعنوان گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، مورد آموزش بسته آموزشی هوش موفق قرار گرفت. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون بهوسیله پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران موردسنجش قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس نشان دادکه آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانش آموزان دخترمتوسطه دوم شهر شهرکرد به طور معنا داری مؤثر میباشد. (p.
نتیجه گیری: این پژوهش مجریان آموزش و پرورش را به این نکته رهنمون میسازد که آموزش و تدریس بر اساس این رویکرد در مدارس باعث کاهش اضطراب امتحان میشود.
Introduction: Successful intelligence is an integrated set of abilities necessary for success in life that helps to select and adapt and change the environment in order to achieve its goals in life. The purpose of this study was to determine the effectiveness of successful Intelligent Education on test anxiety in secondary school students.
Methods: In this research, the pretest, posttest and control group were used. The population of this study was all second-grade students in the city of Shahrekord during the academic year 98-97. A multistage random cluster sampling method was used to select 50 students and randomly divided into two groups of 25 individuals as a control and experimental group. The experimental group was trained in the educational package of successful intelligence. Both groups were evaluated in the pre-test and post-test by Abolghasemi 's test anxiety questionnaire and colleagues. Data were analyzed using SPSS software version 19.
Results: The results of data analysis with covariance analysis showed that successful intelligence training on test anxiety in secondary school students in Shahrekord city was significantly effective (p
Conclusion: This research suggests that educators instructors emphasize that Education and teaching based on this approach in schools reduces the test anxiety.