چکیده:
مقدمه: خانواده نهاد اجتماعی است که نخستین شالوده حیات جمعی به شمار میرود. با توجه به اهمیت خانواده و نظام حقوقی آن، بحث حقوق خانواده و آموزش آن میتواند از آسیبهای ناشی از عدم آشنایی با آن جلوگیری نماید؛ در نتیجه هدف پژوهش حاضر، بررسی امکانسنجی آموزش حقوق خانواده در آموزش عالی ازنظر اساتید رشته حقوق بـود.
روشها: این پژوهش به لحاظ هـدف کـاربردی و حسـب شـیوه گردآوری داده، ازجمله پژوهشهای توصـیفی از نـوع پیمایشی است. جامعه آماری، شامل اساتید رشته حقوق ایران بود. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود که با روش جی پاور تعداد 150 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهـا پرسـشنامـه محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده ازنظر متخصصان تائید شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 تعیین شد که نشاندهنده پایایی مناسب ابزار است. برای تجزیهوتحلیل از آمـار توصـیفی (میانگین و انحـراف اسـتاندارد) و آزمونهای آمـاری تی تک نمونهای و تی مستقل استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان دادند اساتید بـا ضرورت و فرصت آموزش حقوق خانواده در آموزش عالی موافق بودند و نگرش اساتید دربـاره آموزش حقوق خانواده در آموزش عالی را خوب ارزیابی کردهاند. آنها معتقد بودند تهدیدی جدی در این خصوص وجود ندارد و آمـادگی نیروی انسانی را نیز در حد مطلوب میدانند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر نیاز به آموزش حقوق خانواده در دانشگاه، می¬توان در کنار دیگر دروس عمومی به آموزش حقوق خانواده بهصورت یک درس مجزا پرداخته شود.
Introduction: The family is the social institution, which is the first foundation of collective life. Considering the importance of the family and its legal system, the discussion of the family rights and its education can prevent the damage caused by the lack of familiarity with it; So, the purpose of this study was to feasibility study of family laws education in higher education from the viewpoint of laws professors.
Methods: This research is applied in terms of purpose and based on data collection method, is a descriptive research- survey type. The statistical population included law professors in Iran. Sampling method was a simple random that 150 people were selected based on G-Power method. The Data collection tool was a researcher-made questionnaire. Content validity of the questionnaire was confirmed by experts and reliability of the questionnaire was determined using Cronbach's alpha coefficient of 0.88 which indicates the appropriate reliability of the tool. For analyzing the results, descriptive statistics (mean and standard deviation), and one-sample t-test and independent t-test statistical tests were used.
Results: The results showed that professors agreed with the necessity and opportunity to education of family laws in higher education and well evaluated the teachers' attitudes on the education of family law in higher education. They believed that there was no serious threat in this regard, and the readiness of human resources is also considered to be favorable.
Conclusion: According to the results of this research on the need to family laws education at university, in addition to other general lessons, family laws education could be paid more attention as a separate lesson.