چکیده:
مقدمه: اشتغال مادر و تأثیر آن در شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی فرزند از موضوعات مورد توجه در جوامع پیشرفته بوده و امروزه در بسیاری از کشورها که زنان وارد بازار کار شدهاند مورد توجه ویژه قرار گرفته است. هدف این مطالعه تعیین رابطه اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوره اول ابتدایی است.
روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره اول ابتدایی ناحیه 2 شهر ری در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 10120 بوده که از میان آنان 370 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی، از آزمونهای همبستگی دو رشتهای نقطهای، همبستگی پیرسون و آزمون تی استفاده شده است.
یافتهها: با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل دادهها، بین اشتغال مادر با شادکامی دانشآموزان رابطه معناداری وجود ندارد (074/0P،075/0R=). بین اشتغال مادر باخودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان نیز رابطه معناداری وجود ندارد (477/0P،003/=0R). تفاوت معناداری بین شادکامی دانشآموزان بر اساس اشتغال مادر (481/0P،448/1T=)، و تفاوت معنادار بین خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان بر اساس اشتغال مادر(231/0P،059/0T=) وجود ندارد. همچنین بعنوان یافته جانبی، بین سن با شادکامی دانشآموزان (384/0P، 015/0-R=) و بین سن با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان (104/0P،066/0R=) رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که بین اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان بر اساس اشتغال مادر تفاوت معناداری وجود ندارد.
Introduction: Maternal employment and its impact on happiness and child's academic self-efficacy are among the most important issues in advanced societies, and today it has received special attention in many countries where women enter the labor market. The purpose of the present study is to determine the relationship between mother's employment with happiness and academic self-efficacy of primary school students.
Methods: The present study method is descriptive correlation type. The statistical population of the present study included the first elementary school students in Shahre Rey in the academic year of 1395-1396, with 10120 students, of whom 370 were selected by multi-stage cluster sampling. All respondents completed demographic information, Oxford Happiness Questionnaires (Argyle & Lev, 1990), and educational self-efficacy (Jinx & Morgan, 1999). Data were analyzed using Paired-point correlation, Pearson correlation, and t-test.
Results: Findings analysis showed that there were no significant relationship between mother's employment with happiness of students (R= 0.074, P≤ 0.075). There were no significant relationship between mother's employment with educational self-efficacy of students (R= 0.003, P≤ 0.477). Also, there were no significant difference between happiness of students based on mother's employment (T= -1.448, P≤ 0.481). And there were no significant difference between educational self-efficacy of students based on mother's employment (T= 0.059, P≤ 0.231). Also, as a side finding, there were no significant relationship between age with student's happiness (R= -0.015, P≤ 0.384) and between age and students' educational self-efficacy (R = 0.06, P≤ 0.104).
Conclusion: The findings showed that there is no significant relationship between mother's employment and student's happiness and educational self-efficacy. Also, there is no significant difference between happiness and educational self-efficacy of students based on mother's employment.