چکیده:
مقدمه: هوش اجتماعی و تابآوری از عوامل مهم تاثیرگذار بر احتمال خودکشی دانشآموزان به شمار میروند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش اجتماعی و تابآوری در احتمال خودکشی دانشآموزان انجام شد.
روشها: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهر در سال تحصیلی 1397-1396 بود که 337 نفر از آن¬ها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001)، مقیاس خود تابآوری کلاهنن (1996) و مقیاس احتمال خودکشی کال و گیل (2002) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss22 و روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام) استفاده گردید.
یافتهها: نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی و تابآوری با احتمال خودکشی رابطه منفی معنادار وجود دارد (01/0P). همچنین هوش اجتماعی و تابآوری توانستند بهطور معناداری احتمال خودکشی دانشآموزان را پیشبینی کنند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که هوش اجتماعی و تابآوری نقش مهمی در کاهش احتمال خودکشی دانشآموزان دارند؛ بنابراین، در هرگونه برنامهریزی برای پیشگیری و کاهش خودکشی دانشآموزان، باید به هوش اجتماعی و تابآوری توجه ویژهای شود.
Introduction: Social intelligence and resilience are considered as important factors affecting the probability of suicide among students. Therefore, the aim of the present study was to investigate the role of social intelligence and resilience in the suicide probability of students.
Methods: The research method was descriptive and correlational. The statistical population included all students second high school of Ahar city in the academic year 2017-2018 who A sample of 337 students was selected by the cluster random sampling method. For data collection from Tromso social intelligence scale (TSIS), Klohnen ego-resilient scale (1996) and the suicide probability scale (SPS) were used. Data were analyzed using software spss 22 and statistical tests Pearson correlation and multiple regression (stepwise).
Results: Pearson correlation coefficient results showed that social intelligence and resilience with the suicide probability of students significant negative relationship (P
Conclusions: The results of this study showed that social intelligence and resilience played an important role in reducing the probability of suicide among students. Therefore, in any planning for the prevention and reduction of suicide among students, social intelligence and resilience need special attention.