چکیده:
مقدمه: دکتری پرستاری بالاترین مقطع آموزشی در پرستاری است، از این رو نقش تعیین کنندهای در صلاحیتهای دانش آموختگان و در نتیجه رشد حرفهای پرستاری و سطح سلامت جامعه خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری پرستاری درایران و دانشکده پرستاری دانشگاه اوکلند انجام شده است
روش: مطالعه تطبیقی حاضر از نظر روش شناختی، توصیفی –تحلیلی بوده که در سال 1399، با جستجو در سامانه ی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه اوکلند انجام شد، برای مقایسه تطبیقی از الگوی (Beredy) در چهارمرحله؛ توصیف،، تفسیر، همجوار ی و مقایسه استفاده شد.
یافتهها: دو دانشگاه با داشتن شباهتهایی، از حیث اهداف، چشم انداز، برنامه ی درسی و نحوه اجرای برنامهها تفاوتهایی با هم دارند. این تفاوتها شامل شرایط پذیرش دانشجو، کیفیت ارائه دروس، ارزیابی دانشجویان و نقشهای مورد انتظار از دانش آموخته است. نقشهای دانش اموختگان در دانشکده پرستاری دانشگاه اوکلند بر توانایی ارائه مراقبت جهانی و بین فرهنگی تاکید داشته ولی در ایران بر نقشهای آموزشی و پژوهشی دانش آموختگان توجه بیشتری میشود.
نتیجهگیری: جهت توسعه توانمندیهای آموزشی، پژوهشی، بالینی و رهبری در دانشجویان دکتری پرستاری در ایران، ایجاد فرصتهای آموزش مجازی، ایجاد نگرش فراملی به مقوله سلامت، ایجاد توانمندیهای جذب گرانت از مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور، توسعه مراکز اعتبار سنجی و ارزشیابی تحصیلی دوره ی دکترای پرستاری و جذب دانشجویان دکترا در مراکز تحقیقات بالینی توصیه میشود.
واژگان کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، دوره دکتری پرستاری، دانشگاه ایران، دانشکده پرستاری دانشگاه اوکلند
Introduction: Nursing PhD is the highest level of education in nursing, so it will play a decisive role in the qualifications of graduates and the professional development of nursing and community health. The aim of this study was to compare the educational system of nursing PhD course in Iran and the School of Nursing, University of Auckland.
Methods: This comparative study was descriptive-analytical which was conducted in 2020 by searching in the system of the ministry of health and medical education in Iran and the school of nursing of Auckland University. For comparing, the two educational systems have been used from Beredy pattern in four stages; Description, interpretation, proximity and comparison.
Results: Despite the similarities between the two universities, there are some differences in terms of goals, vision, curriculum, and implemented programs, between them. The roles of graduates in the school of nursing at Auckland University emphasize the ability to provide global and intercultural care, but in Iran, more attention is paid to the educational and research roles of graduates.
Conclusion: To develop educational, research, clinical and leadership capabilities in nursing doctoral students in Iran, to create virtual learning opportunities, to create transnational attitudes towards health, to create opportunities to attract grants from research centers inside and outside the country, developing accreditation centers and academic evaluation of nursing doctoral courses and recruitment of doctoral students in clinical research centers is recommended.