چکیده:
مقدمه: از دو دهه اخیر، دانشجویان بینالمللی و مسائل آنها جزء جدا ناشدنیبین المللی سازی دانشگاهها است. درنتیجه شناخت و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان بین المللی و تلاش برای جذب آنها در دانشگاه مقصد از جمله اهداف سیاسی و اقتصادی آموزش عالی کشور است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر واکاوی چالشهای دانشجویان بین المللی دانشگاه یزد تعیین شد.
روش کار: رویکرد پژوهش «کیفی» و روش پژوهش «نظریه مبنایی» بود. گروه هدف شامل دانشجویان بین المللی دانشگاه یزد بود که با استفاده از روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش «مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته» بود. مصاحبهها تا 18 مورد انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. دادهها به شیوه «کدگذاری» و «مقوله بندی» در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار دادهها، از روش «سه سوسازی» استفاده شد.
نتایج: در مجموع یافته ها مؤید ابعاد شش گانه نظریه مبنایی بود. مقوله های شکل دهنده چالشهای دانشجویان بین الملل دانشگاه یزد و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل موجبات علّی (6 مقوله)، مقوله محوری (چالش بدو ورود و سازگاری)، راهبرد (5 مقوله)، شرایط محیطی (2 مقوله) ویژگیهای زمینه ای (5 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) می شود.
نتیجه گیری: با در نظر گرفتن ویژگیهای زمینه ای و شرایط محیطی، از طریق راهبردهای توجه، راهنمایی و مشاوره با دانشجویان بین المللی، انگیزش دانشجویان، ارتباطات و همکاریهای دانشگاهی، تلاش مضاعف و مشارکت دانشجویان بین المللی میتوان شاهد پیامدهای رضایتمندی دانشجویان بین المللی، وفاداری به دانشگاه و پیشرفت تحصیلی آنها بود.
Abstract
Introduction: Over the last two decades, the issue of international students has been an integral part of the internalization of universities. Therefore, recognizing and probing into the issues faced by such students and trying to attract them to the target university have been among the political and economic goals of the country’s higher education. To this end, the present study aimed at exploring the challenges faced by international students in Yazd University.
Methods: A qualitative research approach and a ground theory method were selected. The target group included all international students in Yazd University, selected via theorical sampling. The research tool was a semi-structured deep interview. The interviews conducted reached 18 and the theoretical saturation was achieved. The obtained data were analyzed via coding and categorization at three levels of open, axial and selective coding. The triangulation method was employed to verify data credibility.
Results: The findings generally verified the six dimensions of the grounded theory. The constituting types of challenges faced by the international students and their interrelationships appeared through a paradigmatic model consisting of causal condition (6 types), core category (arrival challenge and adaptation), strategy (5 types), environmental factors (2 types), context (5 types) and consequences (3 types).
Conclusions: Given the contextual and environmental factors, we can accomplish students’ satisfaction, their loyalty toward the university and their academic achievement through strategies including attention, guidance, counselling, motivation, communications and cooperation, further effort and involvement.