چکیده:
مقدمه: فضای مجازی ابعاد زیادی از زندگی انسانها را پوشش میدهد و این گرایش به فضای مجازی میتواند تحت تاثیر ابعاد شناختی و هیجانی باشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر مدل یابی روابط ساختاری نظریه ذهن با گرایش به شبکههای مجازی از طریق میانجی سازگاری اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به طور خاص مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی 300 دانش آموزان تیزهوش مدرسه سمپاد متوسطه دوم در مقطع 11 رشته تحصیلی تجربی در سال تحصیلی 1399-1398، در شهر گرگان بودند که تعداد 300 دانش آموز به عنوان حجم نمونه به روش سرشماری انتخاب شدند و با پرسشنامه شبکههای مجازی مجردی و همکاران (1393)، پرسشنامه نظریه ذهن استیرمن (1994) و پرسشنامه سازگاری کالیفرنیا (CTP) ارزیابی شدند.
نتایج: نتایج نشان داد، بین نظریه ذهن و سازگاری اجتماعی با گرایش به شبکههای مجازی رابطه ی منفی معنی دار وجود دارد. مدل پژوهش دارای برازش بوده و تایید شد و 380/0 از واریانس گرایش به شبکههای مجازی توسط نظریه ذهن و سازگاری اجتماعی مورد تبیین قرار گرفت و سازگاری اجتماعی در رابطه ی بین نظریه ذهن با گرایش به شبکههای مجازی نقش واسطهای دارا بود.
نتیجهگیری: تغییرات گرایش به فضای مجازی بر مبنای مستقیم نظریه ذهن و غیرمستقیم سازگاری اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش قابل تبیین است و این پژوهش تلویحات کاربردی برای مشاوران مدارس دارا میباشد
Introduction: Cyberspace covers many aspects of human life and this tendency to cyberspace can be influenced by cognitive and emotional dimensions. So the aim of this study was modeling structural relationships of mind theory with tendency to virtual networks through mediating of social adjustment in Gifted students.
Methods: The research method was descriptive-correlation and in particular structural equation modeling. The statistical population of the present study was all 300 gifted students of Secondary School Sampad Secondary School in 11 experimental fields in the academic year of 2019 in Gorgan. Mojardi, et al (2014) tendency to virtual networks questionnaire, Steerneman (1994) theory of mind questionnaire and California Test Personality (CTP) were evaluated.
Results: The results showed that there is a significant negative relationship between theory of mind and social adjustment with tendency to virtual networks. The research model was fitted and validated and explained 0.380 of variance in tendency to virtual networks by theory of mind and social adaptation and social adaptation had a mediating role in the relationship between theory of mind with tendency to virtual networks.
Conclusion: Changes in the tendency for cyberspace based on direct theory of mind and indirect social adjustment can be explained in gifted students and this study has practical implications for school counselors.