چکیده:
پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی با تأکید بر ویژگیهای جمعیتشناختی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایش است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از تمامی شهروندان ساکن شهر تهران که، طبق آمار اسناد ملی، 8 میلیون و 963 هزار نفر اعلام شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر برآورد شد. نمونۀ موردنظر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامۀ محققساخته است که روایی آن به شیوۀ روایی صوری مورد سنجش قرار گرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی بر مهارتهای زندگی و سواد رسانهای تأثیر دارند. همچنین بر اساس یافتهها، جنسیت بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیری ندارد؛ اما، گروههای سنی بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیر دارند. در تبیین یافتهها میتوان گفت که جنسیت افراد نمیتواند متغیرهای مؤثر بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما، گروه سنی (جوان، میانسال و سالمند) بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی تأثیر دارند. علت آن را شاید بتوان در تفاوت در سبک زندگی، میزان دسترسی به رسانهها، و محدودیت زمانی مواجهه با رسانه دانست. همچنین سطح معناداری بهدستآمده (001/0) نشان میدهد که مؤلفههای مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای تأثیرگذارند.
The study aims to investigate the effect of life skills on Tehran citizen’s media literacy by emphasizing on demographic characteristics. The results were obtained through applied research and survey method. The statistical population of the study according to national documents is 8,963million people living in Tehran city. The sample size was estimated 385 person by Cochran's formula. The sample was selected by multi-stage clustering method. The measuring instrument in the present study was a researcher-made questionnaire which its validity was measured by formal validity and its reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient. Independent T-test and one-way analysis of variance were used to analyze the data.The research findings indicated that demographic characteristics affect life skills and media literacy. The findings also represented that gender does not affect media literacy and life skills and their components, but age groups affect media literacy and life skills and their components. In the findings, it can be represented that gender cannot affect the variables affecting media literacy and life skills, but the age group, including young, middle-aged and elderly, affects media literacy and life skills. This may be due to differences in lifestyle, access to the media, time constraints in dealing with the media. Also, the significant level obtained (0.001) shows that the components of life skills affect media literacy.
خلاصه ماشینی:
com 29 مهارت هاي زندگي ١ مجموعه اي از توانايي هايي است که زمينه سازگاري و رفتار مثبت و مفيد را فراهم ميآورند و فرد را قادر ميکنند مسئوليت هاي نقش هاي اجتماعي را بپذيرد و، بدون لطمه زدن به خود و ديگران ، با خواسته ها، انتظارات و مشکلات روزانه ، به ويژه روابط بين فردي ، به شکل مؤثرتري روبه رو شود (٢٠٠٣ ,WHO٢).
سواد رسانه اي ١، به عنوان مهارت اجتماعي که مي تواند همراه با تفکر انتقادي و استدلالي مخاطبان را به صورت فعال و پويا با پيام ها و توليدات رسانه اي آشنا کند، در مطالعات رسانه اي مي تواند مورد تأمل قرار گيرد و اساسا هدف اصلي آن اين است که شهروندان جامعه را براي بهره برداري مفيد و سودمندانه از مسائل زندگي و حيات اجتماعي ، سياسي و فرهنگي آماده کند (خوش زبان ، سلطاني فر و دلاور، ١٣٩٨: ٣٨) .
با توجه به ديدگاه جمعيت شناختي و متغيرهاي زمينه اي مانند جنسيت ، سن ، درآمد، شغل و تحصيلات ، در پژوهش پيش رو به مطالعه تأثير مهارت هاي زندگي بر سواد رسانه اي مخاطبان پرداخته شده است .
بنابراين ، پژوهش پيش رو در پي پاسخ گويي به اين پرسش طراحي و اجرا شده است که «آيا مؤلفه هاي مهارت هاي زندگي ، باتأکيد بر ويژگي هاي جمعيت شناختي ، بر سواد رسانه اي شهروندان تهراني تأثيرگذارند؟» .
با توجه به سطح معناداري به دست آمده (٠/٠٠١) فرضيۀ پژوهش تأييد مهبايرتفرردويابط آزمون رگرسيون مي شود مهارت ارتباط مؤثر بر سواد رسانه اي شهروندان تهراني تأثير دارد.