چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری تحولآفرین با میانجیگری انگیزۀ فردی و تسهیم دانش بر رفتار کار نوآورانۀ کارکنان کتابخانههای عمومیاستان فارس است.
روش: پژوهش حاضر بهلحاظ هدف پژوهشی کاربردی است که بهروشِ توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کارکنان کتابخانههای عمومی استان فارس است که در زمان انجام تحقیق 350 نفر بودهاند. جامعۀ نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 184 نفر تعیین شده است. بهمنظور گردآوری دادهها، از پرسشنامههای افسر، مسعود و عمرانی (2019) استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از روش حداقل مربعات جزئی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد رهبری تحولآفرین بهصورت مستقیم بر رفتار کار نوآورانه تأثیری مثبت و معنادار (450/3t=) و بهصورت مستقیم بر انگیزۀ فردی تأثیری مثبت و معنادار دارد (201/7t=). همچنین، انگیزۀ فردی بهصورت مستقیم بر رفتار کار نوآورانه تأثیری مثبت و معنادار دارد (847/3t=). بهعلاوه، رهبری تحول آفرین بهواسطۀ انگیزۀ فردی تأثیری غیرمستقیم و معنادار بر رفتار کار نوآورانه دارد (775/3t=). همچنین، رهبری تحولآفرین با توجه به نقش تعدیلگر تسهیم دانش، تأثیری مثبت و معنادار بر رفتار کار نوآورانه دارد (703/7t=). تسهیم دانش رفتار نیز کار نوآورانه را تقویت میکند.
اصالت/ارزش: رهبری تحول آفرین با تأثیر بر انگیزۀ فردی موجب بهبود رفتار کار نوآورانه در کارکنان کتابخانههای عمومی میشود. همچنین، تسهیم دانش موجب تقویت تأثیرگذاری رهبری تحول آفرین بر رفتار کار نوآورانه میشود. پژوهش حاضر از این نظر دارای نوآوری است که برای اولین بار نقش رهبری تحول آفرین در رفتار کار نوآورانه در محیط کتابخانههای عمومی استان فارس برای اولین بار بررسی کرده است.
Purpose: The purpose of this study is to determine the effect of transformational leadership, with the mediating role of individual motivation and knowledge sharing, on the innovative work behavior of public library staff of Fars province.
Method: The present research is an applied study that was conducted using the descriptive-survey method. The statistical population of this study included the staff of public libraries in Fars province, whom at the time of the study numbered 350. 184 people were selected as the research sample using simple random sampling method using Cochran’s formula. In order to collect data, the questionnaire of the officer and others (2019) was used. For data analysis, partial least squares method and structural equation modeling in Smart PLS software were applied.
Findings: The results show that transformational leadership has a direct positive and significant effect on innovative work behavior (t = 3.450) transformational leadership directly has a significant positive effect on individual motivation (t = 7.201). Furthermore, individual motivation has a direct and significant positive effect on innovative work behavior (t = 3.847). Transformational leadership has an indirect and significant effect on innovative work behavior due to individual motivation (t = 3.775). Moreover, transformational leadership, considering the moderating role of knowledge sharing, has a significant positive effect on innovative work behavior (t = 7.703), and knowledge sharing reinforces innovative work behavior.
Originality/value: Transformational leadership improves the innovative work behavior of public library staff by influencing their individual motivation. Furthermore, knowledge sharing strengthens the impact of transformational leadership on innovative work behavior. The innovation of this research is in that it has studied the role of transformational leadership in innovative work behavior in the public libraries of Fars province for the first time.
خلاصه ماشینی:
نقش رهبري تحول آفرين ، انگيزة فردي و تسهيم دانش در رفتار کار نوآورانۀ کارکنان کتابخانه هاي عمومي استان فارس نصرت جعفري مربي، گروه علوم تربيتي، دانشگاه پيام نور، تهران ، ايران jafarin88@yahoo.
com چکيده هدف : هدف پژوهش حاضر تعيين تأثير رهبري تحول آفرين با ميانجيگري انگيزة فردي و تسهيم دانـش بـر رفتار کار نوآورانۀ کارکنان کتابخانه هاي عمومياستان فارس است .
پژوهش حاضر از ايـن نظـر داراي نـوآوري اسـت کـه بـراي نخسـتين بـار نقـش رهبري تحول آفرين در رفتار کار نوآورانه در محيط کتابخانه هاي عمومي استان فارس بررسي کرده است .
Bednall, Rafferty, Shipton, Sanders & Jackson 3.
1. McMurray, Islam, Sarros & Pirola-Merlo 2.
Kaffashan Kakhki, Rajabi, Naji, AsemanDoreh & Harati 2.
Osmani, Rozan, Zaidi & Nilashi 5.
Foss, Minbaeva, Pedersen & Reinholt 8.
Becerra-Fernandez, Xia, Gudi & Rocha 2.
Le & Lei 554 روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهشي کاربردي اسـت کـه بـه روش توصـيفي-پيمايشـي بـه بررسـي تأثير متغيـر مسـتقل رهبـري تحـول آفـرين بـر متغيـر وابسـته رفتـار کـار نوآورانـه ، و همچنـين تـأثير غيرمستقيم رهبري تحول آفرين به واسطۀ متغير ميانجي انگيزة فردي و متغيـر تعـديلگر تسـهيم دانـش پرداخته است .
Asbari, Wijayanti, Hyun, Purwanto & Santoso 565 اين مطالعه نشان داد که چگونه و تا چه اندازه رهبري تحول آفرين بـه واسـطۀ انگيـزة فـردي و تسهيم دانش بر رفتارهاي کاري نوآوارانۀ کارکنان کتابخانه هاي عمومي تـأثير مـي گذارنـد.
The role of job crafting and knowledge sharing on the effect of transformational leadership on innovative work behavior.
The relationship between transformational and authentic leadership on organizational innovation with moderating role of knowledge sharing in Tehran University of Medical Sciences [Master’s thesis].