چکیده:
از دیرباز مفاهیم اساسی معماری در حال نقد و بررسیاند؛ زیرا با تغییر زمان دچار دگرگونی شدهاند. یکی از این مفاهیم اساسی در معماری، فرم است. فرم در هر نگرش و روشِ طراحی معماری تأثیرگذار است و یکی از مشکلات آن، تعدد معنی و نبود تعریفی واحد است؛ سوای اینکه مشخصنبودن مفهوم اصلی آن، در ارتباط مستقیم با ندانستنِ سرچشمۀ آن است. اگرچه بسیاری از مطالعات، بهویژه در طراحی معماری، به روشهای تولید فرم یا تفسیر پروژههای انجامشده پرداختهاند، اما بدون شک نپرداختن به خود مفهوم فرم، بخش مهمی از درک معماری را محدود و ناقص میکند. بر این اساس، این پژوهش با هدف دستیابی به مفهوم فرم، در تلاش است تا این مفهوم را در طراحی مورفوژنتیک، با رجوع به مبانی نظری آن بررسی کند و سعی دارد پاسخگوی این پرسش باشد که معنی فرم در طراحی مورفوژنتیک چیست و ریشۀ این مفهوم از کجاست؟ این تحقیق بهلحاظ ماهیت پژوهش، کیفی است که نوع آن تاریخی-تطبیقی و بهلحاظ قصد از پژوهش، تفسیری است. بدینسان یافتههای آن در دانشافزایی و درک صحیحتری از موضوع مورد مطالعه به کار میآید؛ بنابراین، نتایج آن خالص و منطق پژوهش استقرایی است. این پژوهش نشان میدهد که مورف طراحی مورفوژنتیک، برگرفته از برداشتهای مورفوجنسیس در زیستشناسی است؛ اما برخلاف تصورات موجود که سرچشمۀ فرم طراحی را در زیستشناسی میدانند، این مفهوم ریشه در نظریۀ ارسطو دارد و فرمی که در آن استفاده میشود، از هیلومورف ارسطو برداشت شده است و ارتباط مستقیمی بین این دو وجود دارد.
Form is among the most widely used and primary concepts in architecture that has gone through a revolution through time. It is used in every architecture design method and every style, yet its characteristics are not well understood. Despite many studies in architecture design method of generating form, it fails to consider the concept and meaning of form that raises questions in the meaning of the architecture itself. Therefore, this paper aims to gain the meaning of form in morphogenetic architecture design within the framework of its theory to answer the question of the meaning of form and its origins are. By using the qualitative research method, the attention was focused on the concept of form in morphogenetic architecture and what was said to be its origins (natural sciences). What this method shared was that in digital morphogenesis architecture the concept of form gets its meaning from natural sciences specially biology despite the fact that the concept of form in biology has its roots in Aristotle’s philosophy. Taken together, these findings suggest that the origin of Form in morphogenetic architecture is of Aristotle’s notion hylomorphism origins and there is a direct relation between these two that surprisingly is ignored in architecture studies.
خلاصه ماشینی:
اگرچه بسياري از مطالعات، به ويژه در طراحي معماري، به روشهاي توليد فرم يا تفسير پروژه هاي انجامشده پرداخته اند، اما بدون شک نپرداختن به خود مفهوم فرم، بخش مهمي از درک معماري را محدود و ناقص ميکند.
اين پژوهش نشان ميدهد که مورف طراحي مورفوژنتيک ، برگرفته از برداشت هاي مورفوجنسيس در زيست شناسي است ؛ اما برخلاف تصورات موجود که سرچشمۀ فرم طراحي را در زيست شناسي ميدانند، اين مفهوم ريشه در نظريۀ ارسطو دارد و فرمي که در آن استفاده ميشود، از هيلومورف ارسطو برداشت شده است و ارتباط مستقيمي بين اين دو وجود دارد.
آنچه به عنوان پيشينه ميتوان در نظر گرفت ، زمينه هاي گوناگون پيوند طراحي ديجيتال و علوم زيستي است ؛ براي نمونه ، ميتوان به زمينۀ ارتباط معماري و نظريۀ داروين اشاره کرد که در اين نوع پژوهش ها به روشهاي توليد فرم در طبيعت و راه هاي برداشت از آن و نسبت فرم با عوامل گوناگون و استفاده از آن در معماري اشاره شده است .
research on form and Morphogenesis in Modern architectural contexts.
architectural design، vo1: 78، no: 2, 74-79 ،Membrane spaces،، ،2oo8()Menges، a.
. architectural design، vo1 76، no 2, 12-17 ،mode11ing، emergent technologies and design: towards a ،2o13()weinstock، M.
Methods for morphogenesis and ecology in architecture: designing the ،2o1o()ster1und، t.
international journal of architectural ،towards morphogenesis in architecture،، ،2oo9()roudavski، s.
architectural design، vo1: 79، no: 4, 13o-131 ،para11e1 bio1ogica1 futures،، ،2oo9()spi11er، n.
. architectural design، vo1: 78، no: 2, 96-1o1 ،engineering eco1ogies،، ،2oo8()trummer، p.
architectural design، vo1: 78، no: 2, 26-33 ،Metabo1ism and morpho1ogy،، ،2oo8()weinstock، M.