چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روش تدریس و یادگیری تعاملی بر پیشرفت مهارتهای درک مطلب (متون ادبی و اطلاعاتی) دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی منطقه 18 آموزش وپرورش شهر تهران بوده است. شیوه تحقیق از نوع شبه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون است. برای این منظور با توجه به حجم جامعه (2887 نفر دانش آموز پسر پایه چهارم ابتدایی منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران) با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای دانش آموزان چهار کلاس (2 گروه آزمایش و 2 گروه کنترل) در مجموع صد نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش، از آزمون سوادخواندن استفاده شده است. سوالات این آزمون براساس یک متن ادبی و یک متن اطلاعاتی است و از آزمون پرلز 2011 انتخاب شدهاند و در دو مرحلۀ اجرای آزمون (پیشآزمون و پسآزمون) مورد استفاده قرارگرفتهاند. برای آزمون فرضیات پژوهش برپایۀ اطلاعات گردآوری شده از آزمون t برای مقایسه میانگینها، آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانس نمرات و تحلیل کوواریانس برای آزمون فرضیهها استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داده که آموزش خواندن به روش مشارکتی بر همۀ سطوح درک مطلب (تمرکز و بازیابی صریح اطلاعات، استنباط مستقیم، تفسیر و تلفیق ایدهها و اطلاعات، بررسی و ارزیابی محتوا) دانش آموزان تاثیر معنادار داشته است.
Considering the vast amount of information on fourth graders’ poor skills in reading comprehension, especially when reading literary and informational texts, and the general agreement on the teaching methods being the main culprit, it was decided to examine the use of the cooperative method of teaching reading as a possible solution for the said problem. A random sample of 100 fourth graders from among 2887 such students in School District 18, was divided into four groups, two experimental groups, and two controls. All groups, before and after the treatment, were given the Reading Literacy Test, taken from PIRLS 2011, and based on two texts, one literary, and the other informational. Data analyses revealed that the use of cooperative method in teaching reading significantly improves reading comprehension skills right across the board.