چکیده:
نظام آموزشی کارا و اثربخش، نظامی است که با اهداف نهایی و نیازهای واقعی جامعه تناسب داشته و توانایی آمادهسازی نسل جوان را برای نیل به اهداف دارا باشد. تحول علم و فناوری، ضرورت تحول در فرایند فعالیتهای آموزشی را اجتنابناپذیر ساخته است بهطوریکه دیگر هرگز نمیتوان با طرز تلقی گذشته و سوگیریهای کهنه به دانش آموزان و تربیت آنها نگریست. در این راستا رعایت اصولی از قبیل هماهنگی نظام آموزش با نیازهای و برنامهریزیهای توسعه و پیشبینی برای تربیتمعلم مجرب و متبحر، امری بدیهی است و عنایت به فراگیران و حضور فعال آنان در عرصهی فعالیتهای یاددهی– یادگیری بهعنوان یکی از اهداف اصلی سیستم آموزشی ازجمله ویژگیهای آموزش و پرورش کارا و اثربخش محسوب میشود.
خلاصه ماشینی:
برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی و توسعه صلاحیت و ویژگیهای مورد نیاز معلمان آموزش ابتدایی: مطالعه مروری سکینه بابامیر1، مینا بابامیر2 1 کارشناس آموزش ابتدایی 2 کارشناس حسابداری چکیده نظام آموزشی کارا و اثربخش، نظامی است که با اهداف نهایی و نیازهای واقعی جامعه تناسب داشته و توانایی آمادهسازی نسل جوان را برای نیل به اهداف دارا باشد.
با توجه به تغییرات انجام شده و ضرورت اصلاح و نوسازی برنامه درسی در راستای سند تحول آموزش و پرورش لازم است تا اثربخشی برنامه درسی فعلی دانشگاه را از جهت تحقق اهداف یعنی توسعه و پرورش صلاحیتها و شایستگی معلم مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم.
6-پیشینه داخلی در ارتباط با نقش برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه صلاحیت و ویژگیهای مورد نیاز معلمان آموزش ابتدایی مطهری نژاد و فاتحی چنار (1396) تحقیقی با عنوان نقش شایستگیهای حرفهای دبیران ریاضی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان مدارس عادی و خاص انجام دادند.
6-پیشینه داخلی در ارتباط با نقش برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه صلاحیت و ویژگیهای مورد نیاز معلمان آموزش ابتدایی مطهری نژاد و فاتحی چنار (1396) تحقیقی با عنوان نقش شایستگیهای حرفهای دبیران ریاضی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان مدارس عادی و خاص انجام دادند.