چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تاثیر یک دوره آموزش برنامه ریزی عصبی کلامی، آموزه های اخلاقی و تمرین در آب بر تنش شغلی، رفتار سازمانی مثبت گرا و انگیزش شغلی دبیران تربیت بدنی خراسان رضوی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل دبیران تربیت بدنی خراسان رضوی بودند که با توزیع پرسشنامه تنش شغلی 80 نفر از دبیران تربیت بدنی با سطح بالای تنش شغلی انتخاب و به صورت همگن در چهار گروه قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه های تنش شغلی استاینمتز، (2002)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، (2007) و انگیزش شغلی مادسیچ (2002) به آزمودنی ها ارائه شد و سپس آزمودنی ها پروتکل ارائه شده را دریافت نمودند و پرسشنامه های محقق ساخته اثر برنامه ریزی عصبی کلامی، آموزه های اخلاقی و تمرین در آب و پرسشنامه های متغیرهای وابسته ارائه گردیدند. ابزارهای تحقیق برای سنجش متغیرهای مستقل به وسیله اساتید مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفتند و پرسشنامه های متغیرهای وابسته استاندارد و دارای روایی می باشد و پایایی ابزارهای تحقیق نیز به وسیله آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. یافته ها به وسیله آزمون های آمار توصیفی، تی وابسته، آزمون فریدمن و آزمون مانکوا تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها نشان داد تاثیر تمرین در آب، برنامه ریزی عصبی کلامی و آموزه های اخلاقی بر تنش شغلی، رفتار سازمانی مثبت گرا و انگیزش شغلی نسبت به پیش آزمون معنی دار است.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد تاثير تمرين در آب ، برنامه ريزي عصبي کلامي و آموزه هاي اخلاقي بر تنش شغلي ، رفتار سازماني مثبت گرا و انگيزش شغلي نسبت به پيش آزمون معني دار است .
دانشيار مديريت ورزشي ، دانشکده علوم ورزشي ، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران واژه هاي کليدي: برنامه ريزي عصبي کلامي ، آموزه هاي اخلاقي ، تمرين در آب ، تنش شغلي ، رفتار سازماني مثبت گرا، انگيزش شغلي مقدمه محور اصلي سازمان ها، نيروي انساني آن است .
1 Ray 2 Woo and Park 3 Woo 4 Ashok and Santakumar 5 Thompson 6 Grosu 7 Lashkarian and Sayadian 8 Florina 9 Yemm تحقيقات پيشينه نشان مي دهد تا کنون در خصوص برنامه ريزي عصبي کلامي، آموزه هاي اخلاقي و تمرين در آب و متغيرهاي رفتار سازماني و انگيزش شغلي تحقيقاتي انجام شده است و تاثيرات مثبت اين متغيرها گزارش شده است .
احمدي و همکاران (١٣٩٠) و کجباف و همکاران (١٣٩٠) و ميکائيلي و همکاران (١٣٩٥) نيز در تحقيقات خود برنامه ريزي عصبي کلامي را بر کاهش تنش ، استرس و اضطراب و اختلالات رواني و توسعه سازگاري افراد موثر دانستند که با يافته هاي تحقيق همسو مي باشد.
به عبارتي افرادي که مي تواند ورودي هاي ذهني خود را کنترل نمايند و به طور موثري با ساير افراد و سازمان سازگار خواهند بود که اين مفهوم همراستا با مفهوم رفتار سازماني مثبت گراست و از طرفي اثر برنامه ريزي عصبي کلامي بر بهبود آرامش روان و کاهش استرس را مي توان همسو با کاهش 2 تنش شغلي دانست که اين اثرات منجر به افزايش انگيزش شغلي در دبيران تربيت بدني مي شود.