چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توانمندسازهای تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور در سطوح مدیریتی ارشد بود. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه دهیر و دهیر (2020) بود. به منظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روش مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. کلیه روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرم افزارهای اس پی اس اس و میک مک انجام شد. مطابق با نتایج روش مدل سازی ساختاری تفسیری مشخص گردید که بینش استراتژیک و آگاهی سازمانی در سطح اول، تفکر انتقادی، تفکر چابک و تفکر واگرا در سطح دوم و پویایی، دانش، فرصتطلبی هوشمندانه و ذهنیت نمایی در سطح سوم مشخص گردید. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که تفکر چابک، فرصتطلبی هوشمندانه و ذهنیتنمایی در بخش مستقل کلیدی، پویایی، تفکر انتقادی، دانش و تفکر واگرا در بخش مستقل و نهایتا بینش استراتژیک و اگاهی سازمانی در بخش پیوندی دستهبندی شدند.
The present study was designed and implemented with the aim of presenting a model of strategic thinking enablers in the Ministry of Sports and Youth. The method of the present study was survey. The statistical population of the present study included all managers of the Ministry of Sports and Youth in senior management levels. The data collection tool in the present study was Dehir and Dehir (2020) questionnaire. In order to analyze the research data, interpretive structural modeling was used. The whole process of data analysis was performed in SPSS and MicMac software. According to the results of interpretive structural modeling, strategic insight and organizational awareness were identified at the first level, critical thinking, agile thinking and divergent thinking at the second level, and dynamism, knowledge, intelligent opportunism and subjectivity at the third level. The results also showed that agile thinking, intelligent opportunism and subjectivism were categorized in the key independent section, dynamism, critical thinking, knowledge and divergent thinking in the independent section, and finally strategic insight and organizational awareness in the related section.