چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص موانع جذب سرمایه گذار در ورزش حرفهای کشور بود. با توجه به روش شناسی کیو، این پژوهش در زمره پارادایمهای تفسیری- اثبات گرایانه است که به شیوه آمیخته بود. ابتدا با استفاده از پیشینه پژوهش و مصاحبههای عمیق با 13 نفر از خبرگان متخصصان مدیریت ورزشی، سرمایه گذاران ورزشی، مدیران ورزشی و کارآفرینان ورزشی دارای حداقل 5 سال سابقه فعالیت، عبارات کیو در 33 عبارت شناسایی شد. روایی صوری و محتوایی عبارات و نمودار کیو به وسیله 6 نفر از خبرگان تایید شد. با تحلیل عوامل کیو (تحلیل عاملی اکتشافی و چرخش واریماکس) شش الگوی ریسک گرایان با درصد واریانس (21/21)، قانون گرایان (2/19)، بازارگرایان (19/14)، جذاب گرایان (9/11)، ساختارگرایان (36/10) و حمایت گرایان (98/4) به عنوان مهمترین الگوهای ذهنی موانع جذب سرمایه گذار در ورزش حرفهای کشور از دیدگاه خبرگان توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 شناسایی و اولویت بندی شدند. به طور کلی نتیجهگیری شد که برای جذب سرمایه گذار ورزشی، ابتدا باید مشکلات و موانع را بر طرف کرد و سپس اقدام به شناسایی عوامل توسعه پرداخت. در نهایت بیان شد همه الگوهای ذهنی بیان شده به یکدیگر مرتبط هستند و نمیتوان یک الگو را بر الگوی دیگر ارجحیت داد، بلکه باید به همه آنها توجه شود. باید این موانع حل یا کاهش پیدا کند، زیرا سرمایه گذار با هدف کسب سود وارد میشود و درصورت سود سرمایه گذار و حمایت از آن، معملهای برد برد شکل خواهد گرفت.
the purpose of this study was to identify the mental patterns of experts regarding barriers to attracting investors in professional sports in Iran. According to Q methodology, this research is one of the interpretive-positivist paradigms that was mixed in a way. First, using research background and in-depth interviews with 13 sports management experts, sports investors, sports managers and sports entrepreneurs with at least 5 years of experience, Q expressions were identified in 33 concepts. The face and content validity of Q expressions and diagrams were confirmed by 6 experts. By analyzing Q factors (exploratory factor analysis and varimax rotation), six models of risk-takers with percentage of variance (21.21), legalists (19.2), marketers (14.19), attractiveists (11.9), structuralisms' (10.36) and protectionists (4.98) as the most important mental models of barriers to attracting investors in professional sports in Iran from the perspective of experts were identified and prioritized by SPSS software version 22. In general, it was concluded that in order to attract a sports investor, first the problems and obstacles must be removed and then the development factors must be identified. Finally, it was stated that all the mental patterns expressed are related to each other and one pattern cannot be preferred over another, but all of them must be considered. These barriers must be resolved or reduced, because the investor enters with the aim of making a profit, and if the investor makes a profit and supports it, a win-win situation will be formed.