چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل مشارکت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی بود. روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی (ترکیبی از روش کیفی و کمی ) بود. در مرحله کیفی، از طریق مصاحبه با خبرگان آگاه از موضوع، گونههای مشارکت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی با استفاده از روش تحلیل مضمون و تکنیک دلفی در قالب 55 عامل و 7 مولفه شناسایی و دستهبندی شدند. در مرحله کمی عوامل شناسایی شده در قالب پرسشنامه پنج ارزشی لیکرت تنظیم شدند و در اختیار نمونه آماری (سلبریتی های ورزشی) به تعداد 278 نفر قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل مشارکت اجتماعی سلبریتی های ورزشی شامل مشارکت مذهبی، مشارکت خیریهای، مشارکت سیاسی، مشارکت محلهای، مشارکت ورزشی، مشارکت رسانهای و مشارکت مجازی از برازش مناسبی برخوردار بودند. با توجه به اینکه امروزه در سایر کشورها رویکرد توسعه از طریق ورزش مورد توجه قرار گرفته است، نتایج این پژوهش میتواند در استفاده از قدرت نرم سلبریتیهای ورزشی با توجه به نفوذ آنها در حوزههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موثر باشد. همچنین مدیران ورزش کشور میتوانند از نتایج این پژوهش برای سیاست گذاری و تدوین برنامة راهبردی آینده خود به منظور توسعة مشارکت اجتماعی در ورزش استفاده نمایند.
The aim of this study was to present a model of social participation of sports celebrities. The method of the present study was an exploratory mix (a combination of qualitative and quantitative methods). In the qualitative stage, through interviews with knowledgeable experts, the types of social participation of sports celebrities were identified and categorized in the form of 55 factors and 7 components using the method of content analysis and Delphi technique. In the quantitative stage, the identified factors were adjusted in the form of a five-point Likert questionnaire and 278 people were provided with a statistical sample (sports celebrities). The results of the confirmatory factor analysis test showed that the social participation model of sports celebrities including religious participation, charitable participation, political participation, neighborhood participation, sports participation, media participation and virtual participation had a good fit. Considering that the approach of development through sports has been considered in other countries today, the results of this research can be effective in using the soft power of sports celebrities due to their influence in various social, cultural, political and economic fields. . Also, the country's sports managers can use the results of this research to policy and formulate their future strategic plan in order to develop social participation in sports.