چکیده:
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی دانش آموزان انجام شد. برای این منظور از بین تمامی دبیرستانهای دخترانه شهررابر در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸، ۳۰ دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفت؛ و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی اسکافیلی و همکاران و پرسشنامه امید تحصیلی کمپل و کاون بهعنوان ابزار پژوهش در هر دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله (قبل و بعد آموزش) استفاده شد. در پایان دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت؛ که یافتههای بهدستآمده نشان داد بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. به این معنا که آموزش هوش معنوی موجب افزایش سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی دانش آموزان شده است؛ بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش حاضرمی توان نتیجه گرفت آموزش هوش معنوی میتواند بهعنوان یکی از روشهای موثر بر سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of spiritual intelligence training on students vitality enthusiasm and academic hope and were randomly divided into experimental and control groups. Then the experimental group underwent spiritual intelligence training for 8 sessions and Martin and Marsh academic Vitality Questionnaire and Scafillie et alsacademic Enthusiasm Questionnaire and Campbell and Kavan Questionnaire of academic hope Questiionnaire were used as research tools in both experimental and control group in the two stages before and after the training. The data were analyzed using Anove analysis of covariance. The finding s showed that there was a significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental and control groups. In other words spiritual increased the vitality, enthusiasm and academic hope of students so according to the finding of the present study, it can be conculuded that spiritual intelligence training can bd one of the effective mathods on vitality, academic enthusiasm and hopestudents to be used.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و امید تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه شهرستان رابر مطهره صفی زاده1، عذری محمدپناه2 1.
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سوم، شماره یازدهم، پاییز 1400، صفحات 23-12 چکیده پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی دانش آموزان انجام شد.
سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفت؛ و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی اسکافیلی و همکاران و پرسشنامه امید تحصیلی کمپل و کاون بهعنوان ابزار پژوهش در هر دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله (قبل و بعد آموزش) استفاده شد.
پژوهش حاضر، باهدف اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی دانشآموزان دختر شهرستان رابر انجام شد.
نتایج بهدستآمده از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد؛ بهعبارتدیگر آموزش هوش معنوی بر سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش تأثیرگذار بوده است.
همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش هوش معنوی برافزایش اشتیاق دانشآموزان تأثیرگذار بوده است.
همچنین نتایج پژوهش حاضر نشاندهندهی اثربخش بودن آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان است.
نتایج پژوهش حاضر نشاندهنده اثربخش بودن آموزش هوش معنوی بر امید تحصیلی است.
پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی، استفاده از آموزش هوش معنوی بر سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی روی دانش آموزان پسر انجام شود.